De grootte is minder belangrijk als de locatie. Als de scheur recht voor de bestuurdersplaats loopt, dan zal de auto de APK niet doorkomen, als een scheur van dezelfde lengte voor de bijrijdersplaats zit, dan mag het wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
"APK keuring
Een scheur in de voorruit is toegestaan wanneer deze het zicht niet belemmert en niet vertakt is."
http://www.autotaalglas.nl/repareren-en-vervangen

Toegevoegd na 2 minuten:
"Toegestane beschadigingen in het directe gezichtsveld
- Enkelvoudige scheuren ongeacht de lengte. De scheur mag echter geen vertakking in het gezichtsveld vertonen.
- Oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt.
- Beschadigingen of verkleuringen die geheel binnen een denkbeeldige cirkel van 20 mm passen. Dit kan bijvoorbeeld een sterretje of een klein vertakt scheurtje zijn.

Toegestane beschadigingen in het indirecte gezichtsveld
- Enkelvoudige scheuren ongeacht de lengte. De scheur mag echter geen vertakking in het gezichtsveld vertonen.
- Oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt.
- Beschadigingen of verkleuringen die geheel binnen een denkbeeldige cirkel van 50 mm passen.

In het randvlak van de voorruit - dit is het gedeelte dat niet tot het directe of indirecte gezichtsveld behoort- mogen beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn. "

http://www.correctautoglas.nl/gratis-voorruit-vervangen/apk-eisen-aan-de-voorruit/

Persoonlijk zou ik de ruit echter vervangen als er een grote scheur in zit, ongeacht de locatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt als een bus. plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netjes, +1

Andere antwoorden (2)

niet groot, de kans dat hij bij vorst verder scheurt is namelijk heel groot zeker als er op getikt word of er bv. een tak tegen komt, de ruit staat dan onder spanning en kan niet de meeste weerstand hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
officieel is het: Een scheur in de voorruit is toegestaan wanneer deze het zicht niet belemmert en niet vertakt is. (http://www.autotaalglas.nl/repareren-en-vervangen). Er is dus geen lengte voor.

http://www.correctautoglas.nl/gratis-voorruit-vervangen/apk-eisen-aan-de-voorruit/ :
Toegestane beschadigingen in het directe gezichtsveld
- Enkelvoudige scheuren ongeacht de lengte. De scheur mag echter geen vertakking in het gezichtsveld vertonen
Toegestane beschadigingen in het indirecte gezichtsveld
- Enkelvoudige scheuren ongeacht de lengte. De scheur mag echter geen vertakking in het gezichtsveld vertonen.

Persoonlijk zou ik niet met een scheur in d ruit door willen blijven rijden.