Hoe kan het dat een auto meer brandstof verbruikt als het kouder is, terwijl de thermostaat de motor wel op bedrijfstemp. houd?

Dit is mij de laatste weken opgevallen, collega had het zelfde.

Weet jij het antwoord?

/2500

De motor wordt door het regelen van de thermostaat op bedrijfstemperatuur gebracht. Als deze temperatuur is bereikt zal hij pas efficiënt presteren. Het zal duidelijk zijn dat de temperaturen verleden week anders lagen dan vandaag. Het bereiken van de bedrijfstemperatuur gaat nu sneller.....

Dat heeft een paar oorzaken; De choke Koudere lucht is meestal ijler dus minder zuurstof dus minder goede verbranding dus minder vermogen. Meer verbruikers aan staan, ventilator, achteruit/spiegel/stoelverwarming. Winterbanden (dit is de laatste jaren wel beter) Het hogere verbruik beperkt zich meestal tot de eerste kilometers tot de motor op bedrijfstemp daarna valt het wel mee. Ik rijdt nog steeds met nagenoeg hetzelfde verbruik op langere stukken en zomers staat de airco weer meer aan. Mijn auto gebruikt het minst bij nevelig weer dan is de verbranding het beste.

Als aanvulling op de uitleg van Poca (deze uitleg is namelijk super goed, ook een plusje). Maar ook de brandstof vergt een kleine aanpassing. 's Winters word de samenstelling veranderd, voor betere prestaties. Het verschil hierin is minimaal, maar opgeteld met bovenstaande merk je wel een beetje. Ook in echt winterse omstandigheden trek je meer op, en sta je langer stil. Mensen rijden immers voorzichtiger met sneeuw en regen. `hierdoor fluctueert je snelheid en blijf je minder lang constant rijden.

dikke olie

Onderstaande is grootte onzin: " Koudere lucht is meestal ijler dus minder zuurstof dus minder goede verbranding dus minder vermogen" Koude lucht heeft veel kleine (door de kou) moleculen per liter dus ook meer zuurstof moleculen. Een intercooler bij een motor met turbo is om de lucht af te koelen. Als de motor op bedrijftemperatuur moet komen bij kou, doet hij daar langer over dan in de zomer. Dit verklaart het meerverbruik. Maar levert betere prestaties door meer zuurstof en brandstof per volume bij koude omstandigheden. Winterbanden hebben minder rolweerstand dan zomerbanden hierdoor is het brandstof verbruik minder.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100