Hoe kan het dat een auto meer brandstof verbruikt als het kouder is, terwijl de thermostaat de motor wel op bedrijfstemp. houd?

Dit is mij de laatste weken opgevallen, collega had het zelfde.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.3K

Antwoorden (5)

De motor wordt door het regelen van de thermostaat op bedrijfstemperatuur gebracht. Als deze temperatuur is bereikt zal hij pas efficiënt presteren. Het zal duidelijk zijn dat de temperaturen verleden week anders lagen dan vandaag. Het bereiken van de bedrijfstemperatuur gaat nu sneller.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft een paar oorzaken;
De choke
Koudere lucht is meestal ijler dus minder zuurstof dus minder goede verbranding dus minder vermogen.
Meer verbruikers aan staan, ventilator, achteruit/spiegel/stoelverwarming.
Winterbanden (dit is de laatste jaren wel beter)
Het hogere verbruik beperkt zich meestal tot de eerste kilometers tot de motor op bedrijfstemp daarna valt het wel mee.

Ik rijdt nog steeds met nagenoeg hetzelfde verbruik op langere stukken en zomers staat de airco weer meer aan.

Mijn auto gebruikt het minst bij nevelig weer dan is de verbranding het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Koudere lucht is juist *minder* ijl. Hoe heter de lucht, hoe ijler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door koudere lucht neemt het volume van de lucht af waardoor er bij 1 inlaatslag meer zuurstof naar binnen komt. Blower staat inderdaad wel aan maar dat hij ook als het warm is. winterbanden heb ik niet, en ook als de motor mooi op temperatuur was bleef het verbruik hoger als normaal. gek he.
wel bedankt voor je antwoord !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad een kleine aanpassing op mijn antwoord. met ijler bedoel ik schraaler dus minder vocht.
Er zijn zelf fabrikanten en ik geloof dat dat Saab was die geëxperimenteerd hebben en water in de inlaat spoten om een beter verbranding te krijgen.
Dat er meer koude lucht in een compressieslag kan dan warme is wel waar dat is ook het principe van de tegenwoordig veel toegepaste intercoolers.
Als aanvulling op de uitleg van Poca (deze uitleg is namelijk super goed, ook een plusje).

Maar ook de brandstof vergt een kleine aanpassing. 's Winters word de samenstelling veranderd, voor betere prestaties. Het verschil hierin is minimaal, maar opgeteld met bovenstaande merk je wel een beetje.

Ook in echt winterse omstandigheden trek je meer op, en sta je langer stil. Mensen rijden immers voorzichtiger met sneeuw en regen. `hierdoor fluctueert je snelheid en blijf je minder lang constant rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel dat dat Diesel en LPG 's winters aangepast worden maar van benzine dacht ik dat dat hetzelfde bleef.
LPG bevat 's winters meer propaan dan butaan dus minder calorische waarde dus meer verbruik.
Diesel additief tegen het vlokken.
Maar wat doen ze tegenwoordig met benzine dan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat ze precies met benzine doen maar hier doen ze ook andere componenten in. Vroeger leverde dit een behoorlijk verschil in brandstofverbruik op tegenwoordig is het minimaal. Maar het speelt natuurlijk wel mee met alles wat je hierboven beschreef het is een combinatie van verschillende facetten
dikke olie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderstaande is grootte onzin:
" Koudere lucht is meestal ijler dus minder zuurstof dus minder goede verbranding dus minder vermogen"
Koude lucht heeft veel kleine (door de kou) moleculen per liter dus ook meer zuurstof moleculen.
Een intercooler bij een motor met turbo is om de lucht af te koelen.
Als de motor op bedrijftemperatuur moet komen bij kou, doet hij daar langer over dan in de zomer.
Dit verklaart het meerverbruik.
Maar levert betere prestaties door meer zuurstof en brandstof per volume bij koude omstandigheden.

Winterbanden hebben minder rolweerstand dan zomerbanden hierdoor is het brandstof verbruik minder.