Waar vind ik het ruitenwisser interval relais in een Opel Vectra?

Ik heb het vermoeden dat mijn interval relais van mijn ruiten wisser stuk is. De interval werkt af en toe niet of de ruitenwisser gaat niet meer uit.

Waar vind ik de interval relais?
Hoe ziet deze interval relais er uit?
Wat kost een nieuwe interval relais?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.4K

Antwoorden (4)

De relais zitten meestal in de buurt van de zekeringen.

Het zij kubusvormige blokjes van ongeveer 3x3x3 cm
Zie voor foto's "Bron"

Ze zullen niet zo duur zijn wellicht 15 euro.
Misschien kun je ze bij de sloper halen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat er iets fout is gegaan. Zie bron2
Edraket
12 jaar geleden
Deze storing zou best eens in de ruitenwissermotor kunnen zitten. Daar zit nl. ook een schakeling, die er voor zorgt dat de wissers de hele slag afmaken wanneer je ze uit zet, en die na een kort startsignaal (de interval) voor telkens een hel slag zorgt. Intervalrelais worden tegenwoordig nagenoeg niet meet toegepast, het zij voortaan electronische tijdschakelingen die voor het interval signaal zorgen.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een onterechte min op een antwoord wat ik ook zou hebben gegeven met de toevoeging om de "massa" ook even te controleren. Mooi en prima antwoord +1
jc54
12 jaar geleden
Ach, ik ben het inmiddels gewend dat er mensen zijn die alleen maar minnen om te minnen zonder reden en zonder zelf te antwoorden.
Hallo Gideon,

Deze relais zit in je smeltzekeringkast, deze bevindt zich in het dashboard links naast de stuurkolom en is met een deksel afgesloten.
Aan de binnenkant van dit deksel zie je een schema en kun je zo zien welk relais voor de ruitenwissers is.

Een nieuw relais kun je gewoon bij de Opel Dealer kopen of bij een automaterialenzaak.

Succes,
Leonard
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vul uw kenteken in op http://www.mijngrossier.nl of bel uw leverancier van autoonderdelen. Zij kunnen u desgewenst ook voorzien van technische montage-tekeningen