Waarom gaan er zo veel dynamo's kapot in mijn auto?

Heb in 1 jaar tijd 4 dynamos versleten.
De laatste zit der nu 6 week op.
Begon netjes met...14.1 volt...maar nu.nig maar 10.5 en met lampen aan nog lager.
Dynamo werd heet en begon te stinken .
Auto aan de kantttt....dacht dat ie in brand zou vliegen..

Heb nieuwe startmotor ( ook vorig jaar )
Nieuwe accu ( 3 maand ).
Alle massa punten schoon gemaakt zo ook de polen .....

Ik weet het niet meer

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Naar de garage
Utrecht
3 jaar geleden
En naar een goede garage.
Een waar ze goede kwaliteit materialen gebruiken van de juiste capaciteit (wellicht een te lichte dynamo of accu gebruikt).
Edraket
3 jaar geleden
Ja, je huidige garage wil alleen maar aan je verdienen.

Antwoorden (1)

Als dynamo en accu goed zijn, dan is volgens mij de spanningsregelaar het enige component wat nog in de weg zou kunnen zitten. Als de spanningsregelaar stuk is dan overlaad meestal je de accu (die gaat koken), maar wellicht zijn er ook andere symptomen mogelijk zoals bij jou.
De spanningsregelaar is een schakeling, die er voor zorgt dat de aangeboden spanning zo goed mogelijk op een bepaalde waarde constant wordt gehouden, onafhankelijk van fluctuaties in de voedingsspanning en de belasting. In de auto is de spanningsregelaar meestal een zwart doosje.

Als dat het niet is, dan moet er ergens een kabelbreuk zijn of zoiets.