Op mijn banden staat M & S mut en snow deze banden zitten standaard op mijn vierwiel aangedreven Jeep, zijn deze gelijkgesteld met winterbanden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.7K

Het beste antwoord

Nee absoluut niet. Winterbanden zijn voorzien van symbool van de bergtopjes met een ijskristal erin.
M+S hebben geen lammellen en lossen dus de sneeuw niet.
Ook belangrijk de samenstelling van het rubber is dan ook niet anders dan van een zomerband wat bij temperaturen onder de 7 gr. al groot verschil maakt.
De eisen voor een winterband zijn veel hoger dan voor M+S welke iedere bandenfabriek zonder al te veel eisen er op mag zetten.

Op een echte winterband zul je naast het winterband symbool ook de aanduiding M+S vinden.
vierseizoenenbanden hebben soms (zoals bijv. de Vredestein Quatrac) wel een wintermarkering en daardoor ook in landen waar winterbanden verplicht zijn toegestaan.

Ik heb zelf een Jeep gehad en al heel snel gekozen voor de vredestein quatrac omdat deze heel goede resultaten heeft in de sneeuw die niet onderdoen voor "echte" winterbanden en het wisselen niet meer nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in het buitenland doet de politie erg vaag over wat een winterband echt inhoud. In Nederland is geen unanieme aanduiding, in Noorwegen schijnen echte winterbanden te koop maar in Nederland niet toegestaan terwijl er geen regels zijn?????

Andere antwoorden (3)

MuD & Snow banden zijn over het algemeen all season banden. Het hangt er echter vanaf welk merk ze zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet helemaal, maar wanneer je naar duitsland gaat of een ander land waar winterbanden verplicht zijn is dit wel mogelijk. De banden die jij hebt zijn namelijk 4- seizoensbanden, deze zijn ook toegestaan als winterbanden in duitsland. Je hebt alleen wel iets minder grip dan echte winterbanden. maar wel meer grip bij warmer weer dan winterbanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
** Voor andere mensen: 4 seizoensbanden mogen ook in landen komen waar winterbanden verplicht zijn maar er moet dan Specifiek opstaan M + S. **
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
M + S-banden (Mud and Snow) kunnen het hele jaar gebruikt worden, maar ze presteren in sneeuw minder goed dan echte winterbanden. Winterbanden verslijten iets meer op warme dagen, maar minder op koude dagen. Winterbanden blijven hun nut behouden zo lang ze een profieldiepte van 4 mm hebben.

Wat zijn 'winterbanden'?
Dit zijn alle banden waarvan het design is ontworpen om betere rij- en tractievermogen te hebben op sneeuw dan zomerbanden. De wet stipuleert dat de volgende banden aan die eisen voldoen: banden met het kenmerk M+S of het symbool dragen van een sneeuwvlokje of all-weather en all-season banden.