Waarom knippert een knipperlicht?

Waarom niet gewoon het constante oranje licht van je knipperlicht? Ik kan me indenken dat geknipper beter de aandacht trekt, maar een auto heeft verder geen oranje lichten dus geen geknipper maar gewoon constant oranje is toch voldoende? Doe je daarbij je knipperlicht aan of uit als je richting aangeeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Het beste antwoord

Als je naar een auto kijkt met een constant oranje
licht, heeft dat een veel lagere attentiewaarde dan
een knipperlicht. Knipperlicht geeft een verandering
weer. De mens is veel meer gefocussed op beweging/verandering dan iets wat hetzelfde blijft.
Je oog wordt automatisch toegetrokken naar het knipperlicht, waardoor het de verkeersveiligheid verhoogt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De kleur EN het knipperen laat het zien dat je afslaat... Soms is de kleur niet zo helder oranje, maar door het intermitterende karakter van dat licht is het ondubbelzinnig een knipperlicht...

Vandaar dat men dat zo geëist heeft in de verkeerswet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is intermetterend geen medische term voor onderbreken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoet de een medische term
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatste poging omdat ik nu echt denk dat mijn toetsenbord naar de ......is Volgens mij is intermetterend een medische term voor onderbreken
Doordat knipperlicht meer opvalt, zeker als er bijvoorbeeld fel zonlicht is. Er zijn dus 2 opvallende dingen, en dat is veiliger.
En als het niet knippert is het geen knipperlicht ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind jouw antwoord nog beter en uitgebreider dan de mijne. Kan me hier dan ook helemaal in vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt =D
Doordat ie knippert valt het gewoon beter op dan een constant licht. Het komt m.i. de verkeersveiligheid ten goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het anders alleen maar een licht zou heten.

Nu zonder dollen. Het valt natuurlijk veel meer op als je een afwijkende kleur hebt die ook nog aan en uit gaat.

Het valt mij trouwens wel op dat bij veel (niet allemaal) luxere auto's (lees BMW, Mercedes, Audi) de knipperlichten niet werken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is mijn bijnaam die is afgeleid van mijn achternaam. Beemer is inderdaad een bijnaam voor een BMW.
Je zegt het zelf al: het valt meer op.

Een lamp die constant aan is valt op een mooie zomerse dag niet op. Let er maar eens op. Je kan op een heldere dag nauwelijks zien of je voorganger zijn lampen aan heeft of niet maar het verschil tussen aan en uit zie je wel als het voor je neus gebeurd. Dat zie je met remmen en met afslaan prima ook op die mooie zomerse dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een knipperlicht hoeft niet perse oranje te zijn.
Wij rijden in een Amerikaan en die knippert voor met het stadslicht en achter met het achterlicht.Gewoon wit en rood licht dus.
Als het niet zou knipperen zou niemand zien dat we willen afslaan.

Wat je subvraag betreft; je schakelt je richtingaanwijzer aan als je afslaat.Als je hem uit doet knippert hij niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om aandacht te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even anywoord op je sub vraag of jij je knipperlicht aan doet of uit..

Het knipperlicht uit doen komt van vroeger toen er een echt wijzertje uitklapte die de richting aanwees waar je heen ging.

Later is dat veranderd in een knipperend lampje.