Wat is correct? Bij een auto met 5 versnellingen, is de 5e versnelling de hoogste of laagste versnelling?

Volgens mij is het een lage versnelling, maar het getal is hoger dan 1. Wat is dan correct Nederlands?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
12.5K
Reddie
12 jaar geleden
Is dit nu een technische of een taalkundige vraag?

Het beste antwoord

De 5 is de hoogste versnelling.

Maar eigenlijk is het omgekeerd!

Een versnellingsbak is eigenlijk een vertragingsbak.

De zogenaamde versnellingsbak zorgt ervoor dat je meer snelheid kan maken terwijl de motor minder hard hoeft te werken.

Bij oudere auto's met een 5 bak is de 5de versnelling niet echt een versnelling maar een 'overdrive"!
dwz, als je op snelheid bent gekomen en je gaat een constante snelheid aanhouden, dan pas schakel je de 5 in als overdrive.

Heel kort door de bocht zou je ook kunnen zeggen dat de 1ste versnelling de hoogste is omdat in de 1 je meer toeren maakt per minuut maar minder snelheid
De 3de versnelling is meestal price direct, hierbij is het toerental van de motor gelijk aan de rotatie van de aandrijfas.

Maar in correct nederlands is 1 laag en 5 hoog, dus de 5de versnelling is de hoogste in de volksmond, maar de laagste voor de techneuten onder ons!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De hoogste versnelling is dan de vijf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je gaat ook sneller, je versnelt en met een hogere versnelling draai je minder toeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de vijfde versnelling is de hoogste versnelling:
de laagste is de 1e versnelling, als je optrekt, kom je deze als eerste tegen. (als je niet in de 2e versnelling start tenminste...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de 1e versnelling draait de motor 3,13 keer rond om het wiel 1 omwenteling te geven, in de 5e versnelling draait de motor 0,84 keer rond om het wiel een omwenteling te geven.
conclusie: in ze 5 is de versnelling van de auto hoger. dus is de 5 de hoogste versnelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is echt een hogere versnelling. In 5 kun je sneller rijden dan in 1, 2, 3 en 4. Hoe hoger de versnelling, hoe meer omwentelingen de wielen maken bij gelijk motortoerental en hoe sneller je rijdt dus.