Kraken van versnellingsbak

De versnellingsbak van mijn Fiat Punto maakt een vreemd geluid. Als ik van de 3e versnelling naar de 2e versnelling schakel dan kraakt hij ontzettend. Het is hetzelfde geluid als bij het niet goed intrappen van het koppelings pedaal. Het zogenaamde "tanden poetsen". Ik heb wel eens gehoord dat dit de sinchromessen van de bak zijn. Klopt dit?

Gr. Wouter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.2K

Het beste antwoord

Als zich dit alleen tussen de 2e en 3e versnelling voordoet en je koppeling werkt verder goed dan is dit onmiskenbaar de synchromeshring van je versnellingsbak. Deze z.g. synchromeshringen zorgen er voor dat bij het (terug)schakelen je tandwielen in je versnellingsbak dezelfde omtreksnelheid hebben om zonder te kraken in elkaar te schuiven. Let wel (om het in Jip en Janneke taal uit te leggen) dat iedere schakeling in je versnellingsbak z'n eigen synchronisatie heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net antwoord, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++

Andere antwoorden (3)

Heeft hij het allen van 3 naar 2? Dan kunnen het heel goed de synchronmesringen zijn. Als hij het bij meer versnellingen heeft is waarschijnlijk de koppeling of hè drukgroep aan vervanging toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah puur van 3 naar 2. De rest werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus sterrehemel, is de kans heel groot dat het de sinchromessen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drukgroep is het zeker niet bij dit soort 'klachten' ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Sterrehemel: Zoals Clev het antwoord beredeneerd en onderbouwd klopt het tweede gedeelte zéker wel!
Vervang eerst eens de bakolie, de drukgroep of de druklager kan het zeker niet zijn.
Als het vervangen van de bakolie niet helpt zal het wellicht een synchromesh zijn. Dan moet de versnellingsbak open, en dat is geen leuke klus om zelf te doen, of om te laten doen (kost wat meer geld).. dan is het misschien wel meer de moeite waard om gewoon een nieuwe versnellingsbak te plaatsen.

Hoop maar op het beste, en probeer het eerst eens met nieuwe versnellingsbakolie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@heidi78:
Als een versnellingsbak onvoldoende- of geen transmissieolie (bakolie zo jij zegt) heeft zal hij gaan 'janken' . Dit transmissiegeluid kun je vergelijken met die van een oude vrachtwagen of bus. Voor mijn examen monteur motor voertuigen moest ik een versnellingsbak demonteren, repareren en monteren. Kan me nog herinneren dat ik een kogeltje overhield (die ze expres in de bak hadden verstopt). Ik zou op dit moment niet aan een reparatie van een versnellingsbak durven beginnen. Dit is in deze tijd echt aan gespecialiseerde bedrijven voorbehouden. Denk zelfs dat de arbeidskosten ook niet meer in de juiste verhouding staan tot het vervangen van een product wat 'in massa' wordt geproduceerd. En uhh... de min is niet van mij!
Dat zou best kunnen kloppen maar ik begrijp niet waarom jij niet gewoon even bij een garagist langs rijdt want dat lijkt mij de enige oplossing om een goed antwoord op jouw vraag te krijgen.

Zonder geluid erbij kunnen wij alleen maar gissen, toch?

Hoe langer je wacht hoe 'erger' het euvel dus... hop hop naar die garage toe.