Hoe merk je dat de benzine bijna op is van de auto?

Als de benzine meter op empty staat kan je dan aan het rijden voelen of het echt leeg is.

Begint de auto schokken te geven soms?
Of verlies je soms power?
Of staat die gewoon bam stil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5K

Het beste antwoord

Zolang het aanzuigpunt constant onder "water" staat merk je er niks van of je tank nu tot de nok toe vol is of bijna leeg is. Echter als je nog zo'n klein laagje brandstof over hebt dat dat aanzuigpunt nog maar net onder "water" staat en je geeft eens "flink" gas of remt en dat laatste beetje klotst heen en weer dan kan er op dat aanzuigpunt ff geen brandstof meer opgezogen worden wat luchtbellen geeft in de leiding wat weer wegvallen/horten/stoten tot gevolg heeft.

Overigens komt er door condensatie op gegeven moment ook water in de tank. bij zo'n laatste laagje kun je dus ook een mix van water en brandstof krijgen. De gevolgen kunnen vergelijkbaar zijn met luchtbellen misschien iets genuanceerder.

Het zal op zo'n moment iig niet lang duren voordat je helemaal stil staat. Misschien dat je nog een eindje komt als je erg rustig en langzaamaan doet. Maar voor hetzelfde geld geef je een keer goed gas en je staat stil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De motor gaat onregelmatig lopen denk ik want de brandstof zal bij het laatste beetje niet meer constant uit de tank gepompt kunnen worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij gaat een beetje horten en stoten,als je meer gas geeft valt ie helemaal weg.
meestal kan je nog wel een paar kilometer door pruttelen.
maar slimmer is om op tijd te tanken.
op het laatste beetje benzine rijden wil ook zeggen dat je het onderste uit de tank gebruikt waar vaak wat vuil in de tank ligt,daardoor kunnen ook de filters en leidingen verstopt raken,met hogere kosten om te repareren !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je teveel gas geeft valt die dan uit of valt die dan weg en gaat die langzaam harder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je veel gas geeft dan vraagt de motor meer benzine,en omdat er bijna niets meer bij de motor komt dan gaat hij uitvallen of stotteren.en als je dan weer langzamer gaat dan loopt wie weer een paar seconden op de laatste druppels benzine.
er komt gewoon te weinig brandstof in de motor om hem normaal op gang te houden
Ooit een grapje gehoord,heel snel rijden dan ben je gauw thuis,maar ff normaal,het is ook nog eens harstikke slecht voor je motor, om hem leeg te rijden,zorg er altijd voor dat je een reserve,tankje bij je heb.