Wie betaalt de auto's die gebruikt worden bij een crashtest?

Je ziet toch altijd de nieuwste modellen total los gereden worden en vaak meerdere wagens per model. Moet een flinke kostenpost zijn lijkt mij zo..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (5)

Crashtests zijn verplicht voor iedere auto die op de markt komt. De fabrikant moet dus een auto beschikbaar stellen hiervoor.

Overigens is dit altijd wel een aangepast model. Ze laten het grootste deel van de spullen die niet relevant zijn (zoals bijvoorbeeld airco) eruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die worden betaald door de autofabrikant.
Met een kaalgeplukte auto. Alles wat niet relevant is halen ze er uit. Ook zal het motorblok vervangen worden door een "mislukt" exemplaar. De aandraving gebeurt namelijk met een ketting (dit maakt de meting preciezer).

Dit lijkt een behoorlijke kostenpost. Maar die wordt natuurlijk gewoon doorberekend in de verkoopprijs. Dit is misschien maar €1,- per auto afgezet tegen de verwachte verkoopcijfers (bij een Toyota Aygo zal dit bijvoorbeeld minder zijn dan bij een Rolls Royce Ghost).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is echt een verhaal dat van geen kant klopt. Het is onwaar.
Om te beginnen kost een auto de fabrikant enkel de kostprijs. Er zit geen leverancier en dealer tussen die er flink aan verdient enzo.

Verder, gaat een crashtest om de veiligheid. Is de staalconstructie in orde enzo.

Er hoeft bijvoorbeeld geen dure apparatuur ingebouwd te worden (hoogstens als er bv risico's zouden zijn dat apparaten loskomen van het dashboard en verwondingen veroorzaken.)
Maar het gaat er vooral om hoe het lichaam er aan toe is na een botsing bij een bepaalde snelheid. Wat zijn de krachten die vrijkomen op de lichaamsdelen enzo.
12 jaar geleden
De instantie die de auto's tegen de muur zet, de AIFF, kopen de auto's. De kosten worden gedragen door consumentenorganisaties zoals ANWB en internationale zusterclubs (EuroNCAP) maar ook de Consumentenbond, die de resultaten mogen brengen. De auto's zijn standaard exemplaren, komen gewoon van een dealer, om er zeker van te zijn dat de auto die gecrashed wordt precies hetzelfde is als de auto in de showroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is geheel afhankelijk van diegene die de test laat uitvoeren.

Het kan dus de regering zijn die zelf een botsproef wil laten uitvoeren maar ook de fabrikant van een autogordel die wil testen of zijn gordel wel voldoet, zelfs de producent van koplampen (Bosch / Hella) laten met grote regelmaat botsproeven uitvoeren en zullen de kosten van de proeven moeten betalen inclusief de auto.