Mag een drijfstang van een VW 1.9 tdi van net 4 jaar met 134.000 km scheuren?

Mijn VW Touran 1.9 tdi van okt 2007 met 134.000 km op de teller, merkdealer onderhouden en met nog geen 3 maanden geleden (minder dan 10.000 km) een grote longlifebeurt van 1.700 euro, heeft nu ineens een gescheurde drijfstang. Ik mag toch verwachten dat dit langer meegaat of zie ik dit verkeerd? Kan ik dit claimen want er moet nu een nieuw blok in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Antwoorden (4)

Nee, dit is voor een auto die normaal gebruikt en onderhouden wordt zéér ongebruikelijk! Ik zou zeker deze vraag bij de dealer en eventueel importeur (Pon), neerleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe geen garantie meer. Je kunt de oude drijfstang laten testen op materiaal breuk bij een speciaal bedrijf. Die kunnen vaststellen of er een productiefout in zat.
Zoja dan is er verhaal.

Je kan ook in onderhandeling gaan met de dealer omdat de auto niet voldoet aan wat een consument ervan mag verwachten (dit staat los van de garantie en leidt vaak tot een uitspraak door de rechter, schakel dus je rechtsbijstand verzekering in als je die hebt).
Deze onderhandeling kan je aan een flinke korting helpen.
Per slot is een nieuwe motor meer waard dan een oude, die op ongeveer de helft van zijn kilometers is gekomen.
50% korting op de motor lijkt me derhalve een goed aanbod, werkzaamheden daarnaast ook voor rekening dealer vanwege die eerdere beurt.

ps mijn 1.9tdi 66kw van VAG (golf variant uit 1999) heb ik 1,5 jaar ingeruild na probleemloos 335000 km gehaald te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de buitenkant kun je niet zien of de drijfstang gescheurd is. Ook lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk omdat een gescheurde drijfstang uiteindelijk zal breken en het dan pas op gaat vallen dat je drijfstang door de motor slaat. Ook zou nog kunnen dat je drijfstang lagering defect is geraakt doordat de bouten van de lageschaal niet vastzitten of het hebben begeven. Maar even terug 'to the point'

Je mag van een auto verwachten dat hij bij normaal gebruik en onderhoud langer dan (in jouw geval ruim) 4 jaar meegaat.
Ook 134.000 kM is niet veel (eigenlijk weinig).

Je kan je dealer aanspreken op de duurzaamheid en deugdelijkheid van het product en in het kader van de consumentenbescherming eisen dat je auto wordt gerepareerd waarbij de kosten in mate van redelijkheid worden verdeeld tussen leverancier en koper.

Om een indicatie te geven:
Stel de verwachte economische levensduur van jouw voertuig is b.v. 10 jaar dan zou je in redelijkheid kunnen stellen dat na 4,5 jaar jouw bijdrage in de kosten 45% is en voor de leverancier 55% is. (dit is maar een voorbeeld)

Bedenk wel dat jouw dealer jouw leverancier is en dat je DEZE aansprakelijk moet stellen zoals eerder gezegd voor duurzaamheid en deugdelijkheid. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer de auto bij de VW dealer is onderhouden wel. Anders kom je bij Pon terecht op de afdeling "computer says no".

M.a.w. dat wordt dan procederen.

Je mag er echter vanuit gaan dat een zo'n jonge auto niet een dergelijk mankement mag krijgen. Ik schat het coulance bedrag op 40% in gezien leeftijd en km's.