Hoe moet ik een vrywarings bewijs aanvragen voor myn auto?als ik een koper van myn auto een proefrit wil laten maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt voor het maken van een proefrit geen vrijwaringsbewijs laten aanmaken.
Het vrijwaringsbewijs is een document dat als bewijs dient om aan te tonen dat het kenteken van een verkocht voertuig niet meer op naam staat van de verkoper. Dat kan dus alleen maar als de auto echt verkocht is.

Je hoeft hiervoor niet naar het RDW, het kan gewoon op het postkantoor.

Hieronder nog even een leuke site met tips voor het particulier verkopen van je auto:

http://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/nieuws/37/Auto_verkopen_9_dingen_waar_je_op_moet_letten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft voor een proefrit geen vrijwaringsbewijs aan te vragen.
Kan volgens mij ook niet, het is nog steeds jouw auto.
Houd er wel even rekening mee dat als je deze auto geschorst hebt omdat je al een andere auto hebt en de (proefrit)auto niet meer gebruikt of dat je de verzekering van je oude auto al hebt overgeschreven naar je nieuwe auto ben je strafbaar.
Je mag niet met een onverzekerde auto op de openbare weg rijden, ook niet voor alleen een proefrit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwaring krijg je alleen bij de verkoop van een auto.
Bij een proefrit kan het handig zijn om de adspirant koper een contract te laten tekenen voor het geval hij schade zou maken tijdens de proefrit en/of overtredingen zou plegen.
Hou er rekening mee dat het steeds vaker voorkomt dat mensen met nep id's/rijbewijzen zich legitimeren en dat je auto na de proefrit is verdwenen.
Persoonlijk zou ik altijd meegaan met de proefrit.