Hoe plaats ik een autoradio zonder een DIN in de auto?

Ik wil mijn standaard autoradio vervangen, maar na verwijdering blijft er een groot gat achter. De standaard radio zat vast met schroeven (fabrieks-af). Nu begrijp ik dat er gewerkt wordt met 1DIN of 2DIN, want (het frame van) mijn Sony radio (de nieuwe dus) kan ik er niet in krijgen. Dit omdat er dus gewoon een groot gat zit i.p.v. een 1DIN uitsparing.

Hoe zorg ik nu dat ik een 1DIN "gat" krijg, zodat ik een frame/bracket van een willekeurige autoradio erin kan schuiven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Het beste antwoord

Je hebt DIN en dubbel DIN. Dubbel DIN is 2x zo groot en wordt meestal gebuikt voor systemen met tv/navigatiescherm.

Het hangt van je automerk en model af of er adapters verkrijgbaar zijn, die van het gat weer een enkel of dubbel DIN ruimte maken. Vraag er eens naar bij de dealer.

Als dat niet lukt kunnen de auto hifi specialisten je meestal wel helpen.
Plaatje bij antwoord
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weet je zo, waarop ik kan Googlen? Ik heb dingen gezien als "inbouwframe" en "paneel". Mijn auto is een Chevrolet Tacuma uit 2007.
paulus811
12 jaar geleden
Voorzover ik op plaatjes van het dashboard kan zien, past een gewone enkele DIN radio in een Tacuma. Wat je nodig hebt is een frame die normaal gesproken bij een radio wordt geleverd. Dit frame heeft lipjes die je buigt, waardoor het frame blijft zitten. Daarna schuif je de radio erin. Dat frame is wel merk-afhankelijk en ziet eruit zoals op de foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit frame heb ik bij mijn nieuwe Sony radio gekregen. Maar ik krijg die fabrieksaf Blaupunkt er niet uit, omdat ik niet de juiste verwijderingssleutels heb. Die Blaupunkt heeft 2 kleine gaatjes links en 1 gaatje rechts zitten. De Sony gebruikt van die sleutels voor in de zijkanten.
paulus811
12 jaar geleden
Door dikke sateprikkers of breinaalden (wie heeft ze nog) in de gaatjes te steken, gaan er nokjes in het frame opzij zodat je de radio eruit kunt schuiven. Achter je radio zit deze met de speakers en stroom verbonden via een plug. Laat die plug niet achter je dashboard vallen, want de zoektocht kan uren duren. Bind m desnoods even aan iets vast. Als je de radio er niet uit krijgt, vraag het dan even aan je dealer. Voor een pakje stroopwafels zal ie je echt wel even helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ben wat wijzer geworden: deze fabrieksaf radio kan NIET gedemonteerd worden met die pennetjes, sleuteltjes of andere prikkers. Iets in die gaatjes steken is zinloos; er gebeurt niets.
Ik heb nu de radio losgeschroefd, maar de radio = het frame! Er is dus geen sprake van een los frame, dus ik zal een passend montageframe moeten kopen dat er weer 1DIN van maakt. Dan nog een Sony verloopstekker EN een juiste stuurbediening adapter. Zie ook: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=79594
Dat is voor de Kalos, maar dezelfde radio met hetzelfde gedoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het anders te verwoorden: het gaat hier om een op maat gemaakte radio voor een stel Chevrolet auto's. Er is geen frame aanwezig, zoals je die altijd krijgt bij aanschaf van een autoradio (waar je de radio inschuift). Je kunt hem alleen in zijn geheel verwijderen, waarna je een gapend gat overhoudt waar een nieuwe radio in "zweeft" (dus zonder DIN montagepaneel).
Wel heeft de standaard radio (de Blaupunkt dus) met torque-schroefjes bevestigde metalen plaatjes (in L-vorm) aan weerszijden. Die zou ik kunnen losschroeven en bevestigen op de Sony radio (die heeft ook schroefgaatjes hiervoor). Moet ik even een torque schroevendraaier gaan halen...
paulus811
12 jaar geleden
Zoals je het beschrijft vrees ik dat het een stukje huisvlijt wordt om eea passend te krijgen. Neem wel goed de maat van die torx schroeven, want ze lijken erg op elkaar. En anders dan bij een kruiskop, past het wel of niet (een kruiskop past altijd wel een beetje).

Andere antwoorden (1)

Ik heb ook gekeken en het zit er gewoon DIN uit.
Als je dat bakje er ook uithaalt past dubbel DIN waarschijnlijk ook.

http://www.nexxia.co.uk/products.asp?category=Chevrolet%20Single%20Din%20Fascia§ion=Car%20Audio
In de link staan er een aantal op rij.

Hier voor de tacuma tot 2002:
http://incarmusic.co.uk/product/4745-1051/Daewoo-Tacuma-Facia-Adaptor-Plate
Denk dat ie nog steeds past, maar je ziet zelf wel of de schroefgaten overeen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, die in je 2e link lijkt er sterk op. Ik verwijder dan van die plastic paneeltjes links en rechts en schroef dan blijkbaar die DIN eruit. Maar die kan ik dus laten zitten en gewoon de fabrieksaf Blaupunkt verwijderen.
Alleen... voor die Blaupunkt kan ik niet de verwijderingssleutels gebruiken, die ik kreeg bij mijn Sony. In die Blaupunkt zitten 3 gaatjes (2 links, 1 rechts). Paperclips werken niet, die duw ik erin en trek er weer uit zonder beweging van de radio.
Het is niet zo simpel als met andere radio's blijkbaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag in de reacties bij paulus811 dat je een goeie link met uitleg hebt gevonden. Je zal er dus wel uitkomen.
Eventueel zou je langs een auto sloop kunnen gaan, als je geluk hebt vindt je daar een inbouwframe voor weinig, maar ik zeg het vooral omdat je daar de situatie kan bekijken bij een auto die al gedeeltelijk uit elkaar ligt. Kan handig zijn als je bepaalde afdekkapjes niet los krijgt ofzoiets.