Waarschijnlijk is er een kogellager van mijn aandrijfas stuk, hij kraakt namelijk als ik door de bocht rijd. Kan ik hier nog mee rijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.1K

Antwoorden (4)

Er mee kunnen rijden blijkt wel uit de vraag, ja het is mogelijk maar niet gewenst het is zelfs gevaarlijk.

Overigens maak ik uit uw verhaal op dat niet de lager van de aandrijfas stuk is maar de homokineet bij het wiel, dit maakt het nog gevaarlijker.

Een kapot lager kan vastlopen met als gevolg dat het draaiend deel direct stopt (blokkeren van het wiel) of afbreekt, de auto zal daardoor onbestuurbaar worden en als een projectiel ongecontroleerd over de weg heen schieten met alle mogelijke gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste vind ik wel erg overtrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben we het al vaker over gehad, zit dan ook te denken aan de maximale snelheid in Nederland, 130km/h en dat met een onbestuurbare auto, nee dat wil ik niet meemaken, het dak zal dan wel een paar keer op de grond te recht komen.
Als er speling komt op de koppeling dan kun je dit het beste horen als je in een bocht naar links of naar rechts gas geeft. Dit kan voorlopig echt niet kapot gaan maar het geluid wordt op den duur steeds erger. Het is dan ook raadzaam om binnen niet al te lange tijd naar een autosloper te gaan en daar een aandrijfas te gaan kopen van hetzelfde merk auto dat je nu hebt en die te vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aandrijfas heeft geen kogellager. In de homokineet zitten wel vijf kogels maar die zijn vrij robust en de kans dat die defect zijn is heel klein.

Waarschijnlijk is een van de twee wiellagers in het wiellagerhuis defect. Je kunt daarmee nog wel enige tijd rijden maar het beste is om beide lagers binnen een paar weken te vervangen. Het moet toch gebeuren.
Edraket
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doorrijden met kapotte wiellagers!!!!!!!!!! Wist je dat deze paar millimeters ijzer ervoor zorgen dat je rechtuit kunt rijden!!!!!! Levensgevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens wil ik de mensen niet de kost geven die al is met een kapotte homokineet hebben gestaan. Zeer slecht antwoord.
Kraken duidt meestal op een fuseekogel.
Laat dit zo snel mogelijk maken want als die losschiet of breekt kunnen er nare dingen gebeuren !!