Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een defecte achterruitenwisser een APK-afkeuringspunt? Of geldt: "Wat er op zit, moet werken."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
27.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Het is inderdaad een afkeuringspunt als deze niet werkt. Zoals je zelf aangeeft; als het erop zit dan moet het werken.
Zou je de wisser in zijn geheel demonteren; dus inclusief arm, motor en bedrading en het gat afdichten dan zal de auto worden goedgekeurd.

Zo is het bv ook met verstralers/mistlampen voor. Als ze erop zitten dan moeten ze werken. Doet het er één niet van dan zul je over moeten gaan tot herstel of alles in zijn geheel verwijderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Klopt niets van.
Nee, daar kijkt de APK niet naar.
Een wisser op je achterruit is niet verplicht, dus het maakt niet uit voor de APK of hij defect is of slecht werkt.
Zo kan je auto ook niet worden afgekeurd op een defecte radio.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Bij de APK keuring wordt alleen gesproken over de ruitenwissers aan de voorzijde.

"Bij de APK wordt alleen gelet op het zicht van binnen naar buiten. Er mogen geen voorwerpen aan de voorruit het zicht belemmeren en de voorruit mag niet beschadigd zijn. Ook wordt bekeken of de ruitensproeiers en –wissers het goed doen en of de voorruitverwarming werkt. "

Zie voor de volledige lijst van punten die van toepassing zijn op de keuring, onderstaande bron:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast8845;

Op zich kan een nietwerkende achterruitwisser niet als punt van afkeur worden genoemd, maar een werkende zonder wisserblad (dus enkel de kale wisserarm) volgens mij weer wel, omdat dit krassen kan veroorzaken. Er zijn volgens mij namelijk ook een paar algemene artikelen waaronder de keurmeester sommige gebreken kan scharen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn auto is gewoon goedgekeurd op mijn kapotte achteruitwisser. Het is namelijk geen verplicht onderdeel van een auto er zijn genoeg auto's die er geen hebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding