Richting aangeven op de snelweg, als je niet van rijstrook verandert maar wel de afrit neemt. Moet dat?

Om even een duidelijk verhaal ervan te maken. Een collega en ik hadden de volgende discussie:

Stel, je rijdt op de A58. Deze spiltst zich en voegt zich bij de A16. Dit is een op- en afrit. Je neemt die afslag (afrit). Ben je dan verplicht om je richtingaanwijzers aan te zetten?

We hebben gegoogled maar zelfs rijinstructeurs zijn het op diverse fora niet met elkaar eens. Zijn hier richtlijnen voor??

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de duidelijkheid:

Je zit dus al op de afrit en verandert niet van rijstrook, je blijft op dezelfde rijbaan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Na eerste reacties:
Sowieso is het netter inderdaad, maar we hadden het erover of het je aangeleerd is (mij wel, je geeft ook richting aan bij een stoplicht omdat je naar een andere weg gaat..)

Maar ik kan het niet direct ergens terug vinden of je verplicht bent om te doen, of dat het een ongeschreven regel is oid....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.8K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik heb geleerd om het wel te doen, anders gaan mensen afremmen en ruimte voor je maken terwijl dit niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het niet moet, maar zoals Ritsuka aangeeft is het veiliger om het wel te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn rij-instructeur heeft me altijd geleerd dat elke zijwaartse beweging van je auto moet worden aangegeven met een richtingaanwijzer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar dit is helemaal geen zijwaartse beweging! De rechter rijstrook gaat over in de afslagstrook, om het zo maar eens uit te drukken. Je overschrijdt dus geen enkele witte streep.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bedoel je hier:
http://maps.google.com/?ll=51.574176,4.698447&spn=0.004241,0.008787&t=m&z=17&vpsrc=6&layer=c&cbll=51.574177,4.696573&panoid=eI-2Qlts9MlyvgpmGZ6iRQ&cbp=12,89.84,,0,-13.65 Maar dan op de rechter rijstrook, de invoegstrook dus? En bedoel je dat je dan op die invoegstrook blijft rijden, en dus *niet* invoegt, omdat die invoegstrook straks vanzelf overgaat in een uitvoegstrook?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb trouwens in de omgeving van mijn woonplaats een vergelijkbare situatie, die het probleem misschien zelfs nog beter weergeeft:
http://maps.google.com/?ll=52.21219,5.212477&spn=0.592395,0.562363&t=m&vpsrc=0&layer=c&cbll=52.21219,5.212477&panoid=Osg9z-pS52G1Xfgpjm1skA&cbp=12,213.77,,0,-4.96&z=11 Dat is een driestrooks snelweg. Dus geen oprit of zo, zoals aan de onderbroken streep te zien is. De rechterstrook gaat vanzelf over in een uitvoegstrook. Je hoeft dus niet uit te voegen om uit te voegen, als je begrijpt wat ik bedoel. Moet je in dit geval richting aangeven naar rechts als je er hier af wilt en je rijdt al heel normaal op de rechter strook? Je verandert immers niet van rijstrook of van rijrichting...
walter
12 jaar geleden
Cryofiel, In het geval dat je als laatste aangeeft, is het eerst een normale rijstrook. (maar daar geldt hetzelfde wel denk ik) Een goede situatie waar wij de discussie over hadden is dit punt:
http://maps.google.com/?ll=51.590427,4.723775&spn=0.001738,0.003962&t=m&vpsrc=6&layer=c&cbll=51.590427,4.723775&panoid=j74eBrHqiDqLVncQGdFH6A&cbp=12,357.33,,0,19.01&z=19 Eerst is het een invoegstrook om vanaf de A58 de A16 op te rijden, maar als je die rechterstrook volgt, gaat deze ineens over naar uitvoegstrook richting Breda-Noord. (er blijft het hele stuk een blokmarkering links van die strook). Moet je richting aangeven naar rechts, omdat je richting Breda-Noord gaat, of hoef je geen richting aan te geven, omdat je niet wisselt van rijstrook?
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep, die vraag speelt zowel in mijn laatste voorbeeld als in jouw voorbeeld. Ik zou zeggen: ja, je moet richting aangeven. Je moet namelijk ook richting aangeven als je voornemens bent de weg waarop je rijdt te verlaten. Neem een hoofdweg (voorrangsweg) binnen de stad die een bocht naar links maakt. Een zijweg gaat rechtdoor - maar het is wel een zijweg. Dan moet je, ondanks dat je je stuur in de rechtdoorstand houdt, toch richting aangeven naar rechts, omdat je de hoofdweg verlaat. Stelregel: ALS er rechts van jou een stel fietsers zou rijden die de hoofdrichting zou volgen, en jij zou die fietsers (dus) voor moeten laten gaan, dan moet je richting aangeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryofiel simpel maar makkelijk: "Stelregel: ALS er rechts van jou een stel fietsers zou rijden die de hoofdrichting zou volgen, en jij zou die fietsers (dus) voor moeten laten gaan, dan moet je richting aangeven." Daar zouden nog veel rijinstructeurs wat van kunnen leren.

Het beste antwoord

Toch is het heel makkelijk en heeft het niets met RVV art 55 te maken maar met art 17 RVV:

Artikel 17

2.Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

Men gaat niet de doorgaande weg volgen maar draait rechtsaf om een andere richting te kiezen.

Dus ja men is verplicht om richting aan te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden zijn geweldig en zou het lieft een combi aangeven, maar dit artikel zegt het al.

Andere antwoorden (6)

Als het een afrit is met een bord boven de weg zonder pijl en als er op de weg géén doorgetrokken streep is hoeft het niet.

Als het een afrit is met een bord en een pijl dan moet het wel, tot het moment dat de onderbroken strepen een vaste streep worden. Bij een doorgetrokken streep mag je immers niet meer van wegdeel veranderen. Daarvoor zouden andere deelnemers nog kunnen denken dat je van baan gaat wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha bamibal,
Ik heb geen bron, zo heb ik t geleerd met rijlessen. Moet il nog wrl toevoegen dat de pijl dan gebogen moet zijn, niet bij zo'n rechtdoorpijl. Op zich vind ik t dan wrl logisch; bij een afslaande pijl knipperlicht gebruiken, je slaat af.
En bij een doorgetrokken streep mag je niet meer van baan veranderen en dan kan je knipperlicht weer uit.
Artikel 55 van het RVV Zegt het volgende:

Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.

Mijn idee is dat de wet bij het blijven volgen van zo'n weefvak dus niet verplicht tot het gebruik van de richtingaanwijzer.
Het is immers niet het oprijden of verlaten van de doorgaande rijbaan, en je wisselt niet van rijstrook. Ook maak je geen andere zijdelingse verplaatsing.

Neemt niet weg dat het wel duidelijker kan zijn, maar verplicht is het volgens mij niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DIT IS DUS DE COLLEGA... ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik blijf erbij, waarom geen je dan bij een stoplicht wel aan dat je naar een andere weg gaat..
walter
12 jaar geleden
Omdat je, wanneer je die andere weg ingaat, je dan een belangrijke zijdelingse verplaatsing maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bij een snelwegafrit gan je niet naar een zijdelingse weg?
walter
12 jaar geleden
Nee, dan volg je gewoon de strook waar je rijdt. Pas aan het einde van die strook (in ons voorbeeld, de verkeerslichten naar de Noordelijke Rondweg Breda) geef je richting aan dat je naar rechts gaat (ook als je het linker voorsorteervak aanhoudt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar er staan niet altijd stoplichten.. Ik ga deze discussie niet nog een keer met je voeren.. Daarom heb ik deze vraag gesteld.
In Artikel 55 van het RVV staat:
Bestuurders van een motorvoertuig respectievelijk bromfietsers moeten een teken met hun richtingaanwijzer geven respectievelijk een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven, indien zij willen wegrijden, andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen, de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten en indien zij van rijstrook willen wisselen alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.

Belangrijk hierbij is "de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten" Op het moment dat je op een baan rijdt waarop met pijlen staat aangegeven dat deze zich van de doorgaande weg afsplitst ben je opdat moment bezig met het verlaten van de doorgaande weg. Op dat moment zul je dan ook richting moeten aangeven om aan te tonen dat het inderdaad jouw intentie is om de doorgaande weg te verlaten. Dit is je intentie tot het moment dat de weg waarop jij rijdt weer de doorgaande weg is (oftewel, tot aan de doorgetrokken streep).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
De doorgaande weg zijn de rijstroken links van het weefvak. Je gaat die niet verlaten, want je bent daar nooit geweest. Dus klopt je beredenatie niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Redenatie klopt wel. Vlak daarvoor hoorden alle rijstroken nog bij de doorgaande weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Walter, totdat je op een nieuwe doorgaande weg bent, ben je bezig met het verlaten van de doorgaande weg.
Ik ken de situatie ter plekke niet, maar als je met de auto op de afslag -rechts van de blokmarkering- rijdt, geef je blijvend richting aan totdat het puntstuk met de dubbele belijning begint. Vanaf dat punt zet je de richtingaanwijzer neutraal om vervolgens -indien nodig- een later afslaan opnieuw kenbaar te maken met je richtingaanwijzer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
De situatie is hier:
http://maps.google.com/?ll=51.590427,4.723775&spn=0.001738,0.003962&t=m&vpsrc=6&layer=c&cbll=51.590427,4.723775&panoid=j74eBrHqiDqLVncQGdFH6A&cbp=12,357.33,,0,19.01&z=19 Deze strook blijven we volgen tot Breda-Noord / Prinsenbeek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke duidelijk Walter.
Zolang je jezelf rechts van de blokmarkering bevindt en het voornemen hebt de autosnelweg te verlaten (afslaan), zal je zoals ik in het antwoord heb aangegeven, blijvend richting aan moeten geven tot het puntvlak/dubbele belijning.
De reden dat je de richtingaanwijzer naar rechts aan laat staan tot het bereiken van het puntvlak en de dubbele belijning en vervolgens de richtingaanwijzer neutraal zet, is omdat je vanaf dat punt niet meer van richting mag veranderen. Vóór het bereiken hiervan nog wel, mits dit kan, je dit veilig doet en dit tijdig kenbaar maakt met behulp van de richtingaanwijzer.
(dit wordt overigens slecht gedaan, maar moet officieel wel. Zie het al aangehaalde artikel 55. "moeten een teken met hun richtingaanwijzer" )
Je zou dus tussentijds je keuze kunnen aanpassen door je richtingaanwijzer weer neutraal te zetten, ten teken dat je het voornemen hebt alsnog links te willen gaan invoegen.
Hiermee maak je het volgende aan de bestuurders op de doorgaande rijbaan duidelijk:
- richting naar rechts aangeven is: de autosnelweg verlaten (= afslaan), men hoeft niet te verwachten dat je gaat invoegen
- géén richting aangeven: op enig moment zal je naar links in willen voegen op de doorgaande rijbaan. Hier kunnen de bestuurders op de doorgaande rijbaan dan rekening mee houden.
Een juist gebruik van de richtingaanwijzer maakt het gedrag en de te volgen handelswijze van de ander zodoende voorspelbaar en bevordert de veiligheid en de doorstroming.
Het verbaast me overigens dat rij-instructeurs op fora het niet met elkaar eens zouden zijn? Het is naar mijn weten een algemeen te leren regel in de lesauto, gebaseerd op artikel 55 van het RVV.
Gewoon kort en duidelijk : zolang je langs een blokmarkering rijdt dien je richting aan te geven. Ook op het door jouw beschreven weefvak. Ongeacht of je er op- of afrijdt. Op de ringen rond de grote steden heb je erg veel van deze situaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, in het geval van een splitsing op de snelweg hoeft dat niet. (niet verplicht) zolang je al op deze rijstrook zit. Wanneer het een 2 baans afrit is en je zit op de 2 baan van de afrit dan zou het verwarring kunnen geven daar de mensen die op de rechterbaan rijden denken dat je nog een baan omgaat. Mocht je veranderen van A-weg dan uiteraard wel richting omdat je dan de rijrichting veranderd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals eerder aangegeven: bij blokmarkering inderdaad wel. Maar neem aan dat het gaat om een gewone opsplitsing zonder blokken