Wat veroorzaakt een zagend/brommend geluid bij het geven van vol gas met 2k toeren?

Wanneer ik in de auto rijd met meerdere personen is het nog erger lijkt het. Wanneer ik vol gas geef in de 2000 toeren komt er een zagend geluid uit de motor na de 3k toeren houd het weer op. Het gebeurd in z'n 3 en 4 maar op de snelweg ook gewoon 5 en 6 bij optrekken / inhalen.

Ps. Het geluid is harder dan je op het filmpje hoort. Benieuwd of er meer mensen dit probleem hebben (gehad).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
6.2K

Antwoorden (2)

Als geluid optreed bij een bepaald toerental is dat meestal resonantie.

Dus dat een onderdeel gaat trillen als de eigen frequentie van dat onderdeel wordt bereikt door het trillen van de motor.
Waarschijnlijk is er niets aan de hand met de motor zelf, maar is het een onderdeel onder de motorkap, uitlaat, of carrosserie. Het kan van alles zijn.

Ik zou eens onder de motorkap kijken en iemand gas laten geven totdat de motor in het betreffende gebied komt.
Edraket
3 jaar geleden
Klinkt als lekke uitlaat of als niet-originele uitlaat die bewust is gemonteerd om bij gasgeven meer en zwaarder motorgeluid te creëren. Even laten nakijken bij de garage, want kan je een behoorlijke bekeuring opleveren wegens 'geluidsoverlast'.

Met extra personen achterin je auto hangt de auto aan de achterkant lager boven de weg. De verminderde ruimte tussen uitlaat en straat kan ander geluid (of een andere geluidsbeleving in de auto) opleveren. Ook zal je met een zwaarder beladen auto sowieso meer gas moeten geven om even snel te accelereren als met een lichtere auto.
Inekez1