Flitsen flitspalen bij stoplichten alleen op door rood rijden of ook bij te hard?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dubbele functie: Win-win voor het boevengilde van de klpd... Even gas geven om niet door rood te rijden... bang, boete voor de snelheid... zucht.

Het beste antwoord

Ik moest even op een Belgische site kijken, maar ik ga er even vanuit dat hetzelfde verhaal ook voor Nederlandse flitspalen geldt:

HOE WERKT EEN FLITSPAAL?

De roodlichtcamera

Deze camera registreert de overdreven snelheid én het roodrijden van de voertuigen. Ze worden geplaatst ter hoogte van door verkeerslichten geregelde kruispunten.

De roodlichtcamera's werken via twee lussen per rijstrook, die zijn aangebracht in het wegdek. De lussen bevinden zich meestal ter hoogte van de stopstreep. Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de lus rijdt vergeleken met de signaalstand van het verkeerslicht (al dan niet rood). Voor het vaststellen van overdreven snelheid wordt de tijdspanne gemeten waarbij het voertuig over de twee opeenvolgende lussen rijdt. De snelheid wordt vervolgens berekend. Bij elke overtreding maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt of doorrijdt en vermeldt de snelheid ervan.

De politie stelt de snelheid in waarop de roodlichtcamera overtredingen begint te registreren. De politie zorgt ook voor het plaatsen van de filmcassette, het uitlezen van de nummerplaten via de fotonegatieven en natuurlijk ook voor het opstellen en administratief afhandelen van het proces-verbaal. Afhankelijk van de ernst van de inbreuk maakt het parket een voorstel tot minnelijke schikking op of dagvaardt de overtreder voor de politierechtbank.

Dus je kan bij stoplichten geflitst worden voor je snelheid EN als je door rood rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb aan den lijve moge ondervinden dat ze ook flitsen bij te hard rijden. Dubbele functie dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bij te hard. Meestal staat dit van te voren aangegeven. Als je de boete binnenkrijgt zie je dat je twee overtredingen hebt gemaakt met een tussentijd van ca. 1 minuut.

Toegevoegd op 22-05-2009 09:48:05
Sorry. Het moet zijn 1 seconde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig flitsen de meeste flitspalen bij stoplichten en op rijden door rood licht en op de snelheid...