Stuurknuppel van Halfords wel of niet illegaal?

Ik heb van de lieve sint een stuurknuppel gekregen voor mijn Mitsubishi bus, maar tijdens het sinterklaasfeestje vond mijn schoonzus het nodig om te zeggen dat dit illegaal is.

Ik heb eerder ook al een stuurknuppel van Halfords gehad, destijds voor een gewone personenauto.

Nu kom ik aan het twijfelen, mag ik voor mijn bus deze wel of niet aan het stuur vastmaken?

Ik rij hoofdzakelijk ermee in Nederland, enkele keer buitenland.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Antwoorden (1)

Eem stuurknop op stuur mag, mits een medische reden waarvoor je een aangepaste stuurinrichting nodig hebt.

Voor het gebruik van een stuurwielknop is een aantekening in het rijbewijs nodig. Dit staat in de Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid, artikel 3, sectie 40 Aangepaste stuurinrichting, 40.11 Stuurknop.

Rijd je rond zonder deze aantekening ben je dus strafbaar.