Hoe zit dat met kentekens met een nieuwe auto?

Als ik een auto heb en ik wil een tweedehands auto kopen, kan ik dan het kenteken houden die ik bij me eerste auto had? Ik krijg ik dan het kenteken van de tweedehands auto? Of moet ik een compleet nieuwe kopen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Aangezien we ook zuiderburen hebben die onze taal spreken en zij daar een andere manier van voertuigkentekens hanteren is deze vraag niet zomaar te beantwoorden. Nederland: In Nederland blijft, zoals hierboven omschreven, het kenteken bij het voertuig, men hoeft dan niets nieuws aan te schaffen bij de koop van een andere tweedehands auto. België: In België is het kenteken uitgereikt aan een persoon en gaan de platen over van de ene auto naar de andere.

Iedere auto behoudt het kenteken die hij gekregen heeft bij zijn geboorte. Als ik geadopteerd wordt krijg ik ook niet een nieuwe naam.

Een auto heeft een kenteken. Dat kenteken blijft bij de auto. Als je een nieuwe auto koopt wordt daar een kenteken op aangevraagd. Daarna blijft dat kenteken bij de auto.

Toevoeging op het bovenstaande: Indien je een auto koopt uit het buitenland en deze doorloopt alle nodige keuringen (mits deze nodig zijn), dan krijgt deze een ANDER kenteken, namelijk een Nederlands. Dit is ook de reden dat er auto's van 20 jaar oud rondrijden met een 3-letterig kenteken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100