Hoe zit dat met kentekens met een nieuwe auto?

Als ik een auto heb en ik wil een tweedehands auto kopen, kan ik dan het kenteken houden die ik bij me eerste auto had? Ik krijg ik dan het kenteken van de tweedehands auto? Of moet ik een compleet nieuwe kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag je voor NL of BE, dat maakt verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist in België krijg je als persoon een kenteken, in Nederland heeft iedere auto een eigen kenteken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel Nederland

Het beste antwoord

Aangezien we ook zuiderburen hebben die onze taal spreken en zij daar een andere manier van voertuigkentekens hanteren is deze vraag niet zomaar te beantwoorden.

Nederland:

In Nederland blijft, zoals hierboven omschreven, het kenteken bij het voertuig, men hoeft dan niets nieuws aan te schaffen bij de koop van een andere tweedehands auto.

België:

In België is het kenteken uitgereikt aan een persoon en gaan de platen over van de ene auto naar de andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee typ maar eens .be, is dezelfde site

Andere antwoorden (3)

Iedere auto behoudt het kenteken die hij gekregen heeft bij zijn geboorte. Als ik geadopteerd wordt krijg ik ook niet een nieuwe naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België hoort het kenteken bij een persoon en niet bij een auto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is de nederlandse goeievraag site.
@dubossies: als ik je zou adopteren zou ik je misschien wel een nieuwe naam geven ook ;-)
De meeste adoptiekinderen uit verre vreemde landen krijgen een westerse naam....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging ervanuit dat hij gewoon Nederland bedoeld omdat we hier Nederland zijn en nu las ik ook dat hij Nederland bedoeld, dus ik had geluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout, in geïmporteerde auto krijgt ook een nieuwe "naam"/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeievraag.be is hetzefde als .nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nieuwe naam nog wel? Vertel....die van ons heet nu Nissan Primera....stel dat een ander die overneemt mag hij er een Mercedes Benz van maken? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AdrieK, dit is niet mijn voornaam, net zo min als mijn achternaam....ik ben 100% westers en mijn naam kan niet nog westersers als die al is, maar fijn dat ik bij je terecht kan in een crisis. :-)
Een auto heeft een kenteken. Dat kenteken blijft bij de auto. Als je een nieuwe auto koopt wordt daar een kenteken op aangevraagd. Daarna blijft dat kenteken bij de auto.
12 jaar geleden
Toevoeging op het bovenstaande: Indien je een auto koopt uit het buitenland en deze doorloopt alle nodige keuringen (mits deze nodig zijn), dan krijgt deze een ANDER kenteken, namelijk een Nederlands.

Dit is ook de reden dat er auto's van 20 jaar oud rondrijden met een 3-letterig kenteken.