Ik heb een stuk tuinslang (ca 40cm) in me Diesel tank laten vallen. Kan dit snel problemen veroorzaken?

Beetje onhandig bijtanken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
4.9K

Antwoorden (7)

ja, de tuinslang zal langzaam deeltjes verliezen door de diesel en in je cilinders terecht komen. ff langs de garage gaan om de slang te laten verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zo iets dergelijks hebben ze brandstoffilters uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar die zijn niet om stukken tuinslang tegen te houden! dan zit ie zo verstopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach joh, die slang komt echt niet door je brandstofleidingen heen, het is geen rioolleiding...
ik zou me er niet teveel zorgen over maken.
Heb je nog een stukje van dezelfde slang? doe dat in een jampotje met diesel en bewaar dat. dan kan je zien wat er mee gebeurd. Vele kunststoffen zijn bestand tegen diesel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste probleem is dat je een klein beetje minder diesel in de tank kunt krijgen.

Voor de rest geeft het een rot geluid als de slang over de bodem gaat schuiven, lijkt me verstandig dat je even langs de garage gaat om hem te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even langs de garage om de slang te laten verwijderen. Je weet nooit wat de diesel met de tuinslang doet. Als er iets met de tuinslang gebeurt is de schade altijd hoger dan het verwijderen van de slang.

Toegevoegd na 19 seconden:
^lr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Wat betekent ^lr?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
^lr is de persoon binnen autoteam die de vraag heeft beantwoord.
Zoals velen al voor mij adviseerden, zou ik die ca. 40 cm tuinslang laten verwijderen door de garage. De componenten waaruit de tuinslang is opgebouwd is misschien niet bekend en zou op termijn kunnen betekenen dat de slang in jouw brandstof tank gaat 'oplossen' De bewapening van die tuinslang (die draadjes dus) kunnen wel terdege voor problemen gaan zorgen v.w.b. je brandstofniveaumeter in je brandstoftank alsmede de doorgang in je brandstofleiding belemmeren.
Dan is je brandstoftoevoer al voor je filter verstopt/ je brandstofmeter van slag met alle ellende van dien.
Hoe snel wil je het nog hebben? Gewoon z.s.m. eruit laten halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De slang lost niet op, maar ik ben het wel met je eens dat de bepaalde niveaumeters met een externe vlotter beschadigd zou kunnen raken, afhankelijk van de uitvoering dus. Bij een gesloten pijpvormig model kan ik het me niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je toevoeging bastanovum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + !
Ik zou me er beslist niet druk om maken, de slang (meestal (gewapend) PVC wordt hard omdat de weekmakers oplossen maar voor de rest gebeurt er vrijwel niets.
Op de lange duur kan de slang verder desintegreren, wat oplost beschadigt de motor niet in zulke kleine hoeveelheden en wat niet oplost en af zou brokkelen (in iets van 10 jaar) wordt afgevangen door het brandstoffilter.
Ik heb veel slangen getest of ze tegen benzine of diesel kunnen en vrijwel altijd harden ze uit ALS ze er niet tegen kunnen.
Tuinslang wordt gewoon hard en blijft in je tank"zweven"'
Het kost best veel geld en het is een flinke ingreep om hem er uit te halen, welke handeling de auto mogelijk meer beschadigt als dat niet ZEER vakkundig gebeurt.

Het veroorzaakt dus niet snel problemen , hooguit moet je op de lange duur wat eerder je brandstoffilter vervagen.
Als blijkt dat deze GEEN kunststofdeeltjes bevat, zou ik me er maar helemaal niet druk om maken.

Je moest eens weten wat voor rotzooi en andere vervuilingen in diesel zitten.......

Toegevoegd na 6 minuten:
Omdat dit niet de afdeling Natuur en Scheikunde is (waar je hier mee te maken hebt) mist mijn gouden medaille.
Ik heb zowat vier decennia veel ervaring met chemie en specifieke kennis van kunststoffen waaronder PVC, waar de tuinslangen van gemaakt worden.
Overigens is het advies om een stukje tuinslang in een gesloten potje met diesel te bewaren een hele goede, waarvoor een plus) dit zal echter bovenstaande stelling aantonen. Mijn antwoord berust op kennis en niet op aannames.
Hiermee wil ik niet arrogant overkomen maar je wilt je auto ook niet stuk hebben door een prutsantwoord wat voortkomt uit duimzuigerij.

Toegevoegd na 3 uur:
Voor de duidelijkheid wil ik aangeven dat ik geen enkel ander gegeven antwoord als duimzuigerij beschouw, verdere nuancering staat onder het antwoord van tegenxinnig bij reacties, hier ga ik in op de gezondheidsaspecten van het gevaarlijke vak wat monteurs hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke tank heft een vlotter plaat
Deze zit met 4-7 schroefjhes vast. makkelijk te openen en kun je slang eruit vissen.
Wel even plastic en daarop doeken leggen rond opening bij evt druppen of knoeien
Garage rekent een uur loon. De deklse zit meestal onder de achterzitting
Dit is te doen in 15 minuten zelf werk
succes
Frank W