Op de buitenspiegel aan de bestuurders kant van mijn auto zit een stippellijn, links daarvan heeft de spiegel een ander beeld. Wat is het nut hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
23.1K

Het beste antwoord

Het binnenste gedeelte van de spiegel is zoals gebruikelijk om het verkeer dat links van je, op iets grotere afstand achter je rijdt te kunnen zien. Het verkeer dat echt naast je rijdt kun je door het zijraampje zien. Het buitenste gedeelte van zo een spiegel is inderdaad om verkeer dat in je dode hoek zit te kunnen zien.

De dode hoek is het gebied waar je het verkeer nog niet (makkelijk) door je zijraampje kunt zien, maar dat al uit het zichtveld van het binnenste gedeelte van de spiegel is. Let maar eens op als een auto je inhaalt. Die zie je in je spiegel (bij een auto met een conventionele spiegel) tot het moment dat hij er uit rijdt. Maar dan is hij vaak nog niet te zien als je opzij kijkt. Dat komt door de beperkte beeldhoek van zo een spiegel.

De spiegel is niet perse bol trouwens, in de meeste gevallen is de hoek van het buitenste gedeelte van de spiegel gewoon iets anders.

Inmiddels zijn er overigens extra electronische dode-hoek-detectie systemen ontwikkeld, bijvoorbeeld door Ford. Daar laat een gele led in de spiegel zien dat er iets in je dode hoek zit (zie foto).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een soort dodehoekspiegel. Het buitenste deel zorgt ervoor dat je meer kunt zien van wat er achter je gebeurt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt , had al zo'n vermoeden, maar zag het eigenlijk niet zo duidelijk in dat deel van de spiegel, heb niet het idee dat het echt werkt.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Nelly3: bij personenauto's werkt het ook niet echt en ik zou er zeker niet op vertrouwen. Altijd naast je kijken, dat is de enige betrouwbare methode. De bolle spiegel op een vrachtauto neemt de dode hoek wel bijna helemaal weg, maar dat is dan ook een aparte extra spiegel, naast de gewone buitenspiegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volledig op spiegels rijden is niet aan te raden en mij ook nooit geleerd.
altijd even achterom en opzij kijken voor je een manoeuvre begint.
Wat hierboven staat is juist, alleen is het niet voor het verkeer achter je, maar naast je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, daarom zag ik het effect niet ;), zal er eens op letten. +1
bamibal
12 jaar geleden
Het verkeer naast je zie je door je raampje. De buitenspiegel is voor het verkeer schuin achter je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker geen rijbewijs? Je geeft zelf aan dat het voor je dode hoek is, waar denk je dat de dode hoek zich bevindt? Het is er juist voor dat je niet helemaal je nek hoeft te draaien om door je zijraam te kijken. Hier gebeuren namelijk ongelukken door, doordat sommige mensen ook dan aan het stuur trekken bij het kijken door het zijraampje of ongelukken doordat ze helemaal niet naast zich kijken (wel alleen door de buitenspiegel, maar dan zonder dodehoekstukje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is dit voor de dode hoek, dus naast je net achter de middenstijl.^lr
bamibal
12 jaar geleden
Kwestie van tekstuitleg. Schuin achter is wat mij betreft dus achter mij als bestuurder, uiteraard aan de zijkant van de auto.
Beide antwoorden hierboven dienen bijelkaar gevoegd te worden, het zicht naar achter en opzij wordt vergroot door deze spiegel.

Het is een zogenaamde bolle spiegel.

Bedenk dat alles wat je er in ziet dichterbij is dan het lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo is dat .
heb er zelf ook een, en het staat er zelfs op gedrukt dat wat je ziet dichterbij is dan verwacht.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Convex is een ander woord voor bol.
Het tegengestelde van bol is hol en heet concaaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt maar maakt het voor de vele lezers het er niet makkelijker op.