Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Met de auto gaan tanken: welk mechanisme zorgt ervoor dat de pomp automatisch stop als de tank vol is?

De klassieke manieren lijken me niet van toepassing:
- elektrisch contact vanaf een bepaald niveau: zou vonk kunnen geven.
- vlotter: zie ik niet zo direct aan het handvat zitten.
- ultrasone bepaling van hoogte: wat met de schuimontwikkeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je het vulpistool goed bekijkt, zie je dat er 2 openingen aan zitten.Een grote, waardoor de benzine naar buiten komt en een kleine, die op het eerste gezicht geen nut heeft. Beide komen echter in de slang bij elkaar.

Op het moment dat je gaat tanken, vloeit benzine uit de grote opening, maar tegelijkertijd gaat er lucht de slang in via de kleine opening. Dit heet het Bernouille-principe: als je vloeistof ergens uit laat stromen, dan moet een andere stof (meestal lucht) naar binnen om de plaats van de vloeistof in te nemen. Het vulpistool werkt, tot je tank bijna vol is en het uiteinde van je vulpistool de bovenkant van de brandstof in je tank raakt. Er kan dan geen lucht meer door het pistool naar binnen. Daardoor sluit een klepje in de kleine opening, en wordt het afslagmechanisme in de pomp in werking gezet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Tegendruk op de opening is mij altijd vertelt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding