ben ik strafbaar als ik wacht met draaiende motor en gordel nog om op een laad en los zone?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
5.3K

Antwoorden (6)

Nee. Enkel wanneer je uitstapt, en dus de auto parkeert ben je strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat kan. laden en lossen is namelijk iets direct in en uitladen en daarna weer verder. uit jurisprudentie blijkt, dat nog snel even een vrachtbrief laten ondertekenen ook nog onder laden en lossen valt, maar verder niet.

als u in de auto blijft zitten op de laad en losplek, bent u dus niet aan het laden en lossen maar aan het parkeren en daar is deze plek niet bedoeld voor. u zou dus een parkeerbeschikking kunnen krijgen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meer smaken zijn er niet. :) +
Dat ligt er aan, als je niet van plan bent te laden en lossen kun je een boete krijgen. Ook zijn sommige laad/los plaatsen alleen voor vrachtwagens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan met welk bord er aangegeven wordt dat het een laad en loszone is.
Is het een blauw bord/rode rand (parkeerverbod E01) met een onderbord uitgezonderd laden en lossen dan ben je niet strafbaar.
Staat er een blauw bord met een P en een vrachtauto eronder (E07)dan ben je wel strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.

Daar waar een laad en loszone is gecreëerd geld een parkeerverbod.

Dit betekent dat wanneer je daar stilstaat anders dan voor onmiddellijk laden en lossen van goederen strafbaar bent.

Ook als je de motor onnodig lang stationair laat draaien kan er een proces-verbaal volgen voor het toebrengen van milieuschade.

Met het invoeren van het RVV 1990 is er wat parkeren betreft een wijziging gekomen, werd voorheen een dergelijke vorm van stilstaan gezien als stilstaan, in de memorie van toelichting is opgenomen dat een auto met draaiende motor die langer stilstaat langer dat nodig is voor het in- of uitstappen van passagiers en / of laden van goederen gezien wordt als parkeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is dus 'ja, dat is wel strafbaar'.

Er is een duidelijk onderscheid tussen parkeren en laden en lossen in de wet.

Onder laden en lossen wordt verstaan: 'het onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht bij voortduring inladen of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is’. Het gaat dus om goederen met een grotere omvang. Deze goederen dienen onmiddellijk in of uitgeladen te worden.

Onder laden en lossen wordt verstaan: 'Het gedurende de aaneengesloten periode doen of laten staan van een motorvoertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van personen dan wel het onmiddellijk laden of lossen van zaken.'

Strict volgens de wet ben je dus wel strafbaar, al vraag ik me af of je er snel een bekeuring voor zal krijgen als je bijv op zo'n plek aan het bellen bent. Er geldt immers geen stopverbod voor een laad/los-zone.

Toegevoegd na 2 minuten:
sorry, het tweede gedeelte moet zijn 'parkeren' maar je kan je eigen tekst niet wijzigen :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een laad- loszone mag men ook geen personen uit het voertuig laten stappen, een laad- loszone is net als een bushalte een doelgroep plek waar geen andere activiteiten mogen plaats vinden dan die door het bord zijn aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zeg ik dat ook theo, even goed lezen man!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stilstaan om te bellen mag dus ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens de min is niet van mij, jou antwoord klopt namelijk is nagenoeg (op het bellen na) volledig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, het blijft vaak een kwestie van het meest wenselijke antwoord met die plussen en minnen....
Thanks