auto stottert weet iemand waarom?(zie uitleg)

als ik met mijn auto rij stottert het heel erg. bij het optrekken en gas geven en ook een de meeste in stand 1 maar ook een beetje in stand 2.maar wanneer ik de auto in stand 3,4 of 5 zet gebeurd er niks dan rijd de auto gewoon normaal. heeft iemand een idee waarom het zo stottert en wat kan ik er aan doen? ik denk dat het aan de bobine ligt en ik het maar moet vervangen om de probleem te verhelpen maar ik wil niet de bobines kopen voor €200 als het niet daar aan ligt.
weet iemand waar dat aan ligt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als monteur kan je met de gegeven informatie niets. Wat voor voertuig is het, merk, type en bouwjaar. Op dit ogenblik denk ik aan een kabelbreuk, een motor kantelt het meest in de begin vertragingen. Wat doet hij in de hoogste vertraging bij plotseling plankgas geven? Toegevoegd na 1 uur: Misdebusniet hebben veel last van bougiekabelweerstand en een EGR welke open blijft staan.

Bronnen:
Ervaring

Misschien je tank leeggereden zodat je sproeiers verstopt zitten

Ik heb het vermoeden dat je luchtfilter vervuild is. Dan krijgt de motor te weinig lucht waardoor er een slechte verbranding plaatsvindt. Luchtfilter vervangen kost je zeker geen €200,- mar eerder enkele tientjes. Lijkt mij de gok meer dan waard om dit eerst eens te doen.

Met zekerheid is het niet de bobine, als het de bobine zou zijn zou de storing zich tijdens de gehele rit voor doen. Het is vermoedelijk wel een ontstekingprobleem en wel in de zogenaamde vervroeging. Door het intrappen van het gaspedaal ontstaat er een hoger vacuum in het inlaatspruitstuk, dit vacuum dient er voor te zorgen dat de ontsteking versneld zodat de motor netjes blijft lopen. Ik heb het vermoedde dat de problemen zich dan ook in de vacuumvervroeging zitten.

De bobine is het in elk geval niet. Dan zou dit fenomeen zich in elke versnelling bij elk toerental voor doen. Maar ik denk dat de oorzaak waarschijnlijk toch in het elektrisch deel van het systeem zit. Je moet beginnen met de bougies te vervangen. Dat is altijd de eerste stap. Bougies zijn storingsgevoelig en vervangen kost niet veel. Zou het niet aan de bougies liggen dan komen andere opties in aanmerkingen en moeten we verder zoeken.

Zoals je al merkt aan de diverse antwoorden, kunnen het verscheidene oorzaken hebben. Op afstand diagnose stellen is nu eenmaal knap lastig. Het kunnen de bougies zijn, maar voor hetzelfde geld is er een sensor die niet deugt. Eigenlijk moet ik de wagen zien, eer ik er een uitspraak over kan doen. Ik zou het volgende advies willen meegeven. Ga er even mee langs een garagehouder of naar iemand anders die ter zake kundig is. Vandaar uit kan je altijd nog beslissen of dat je hem laat maken of dat je het zelf wilt doen.

Om geld te besparen ga je altijd eerst zelf zoeken natuurlijk, ik begrijp je helemaal. De meest voorkomende oorzaken zijn verkeerde vonk of kapotte sensoren. Ga altijd eerst uit van verkeerde vonk, Bougies vervangen daarna starten en rijden is het er nog dan bougie kabels vervangen is het er nog dan bobine vervangen, Daarna kun je nog kijken naar de sensoren. Het kan ook je luchtmassa meter zijn maar dit merk je meteen ondat hij dan ook vermogensverlies heeft, dit komt omdat er dan een verkeerde luchtdruk word gemeten en er dan niet genoeg lucht bij de brandatof word geperst. Probeer de luchtmassameter met een klein kwastje schoon te maken en met beetje contactspray in spuiten. ZORG ER WEL ALTIJD VOOR ALS JE SENSOREN LOS HEB GEHAALD OM ERGENS BIJ TE KOMEN, DAT JE DEZE WEL WEER TERUG PLAATST. Die sensoren regelen namelijk de afsteling van je motor, als je bijvoorbeeld de bramdstofsensoren loshaald en niet terug zet dan krijgt 1 of meerdere cilinders geen brandstof. Controleer even al je vilters (Lucht filter, brandstof filter, roetfilter). Alsjeblieft een mooie waslijst aan dingen die je zelf kunt doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100