Hoe lang kan ik doorrijden met een defecte voorwiellager?

Vandaag een kapotte wiellager, kan niet missen, je hoort het wel, de afstand naar de garage was 10 km, heb ik gedaan, maar kan dit veel kwaad als je een langere afstand moet afleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
33.9K

Het beste antwoord

Met een defect voorwiellager mag je zeker niet verder rijden dan tot het punt waar je een verantwoorde stop kunt maken. Dit kan de eerstvolgende parkeerplaats zijn maar ook de vluchtstrook. Als je lager defect is kan door het metaal op metaal contact de temperatuur binnen de remtrommel of remschijf enorm oplopen. Het risico wat je dan loopt is dat door de hoge temperatuur je remvloeisof in je remcilinder/ -klauw gaat verdampen en in je remsysteem een 'remvloeisofgasbel'ontstaat. Dit noemt men Vapour Lock. Dit impliceert dus dat je auto niet meer rembaar is. Mijn advies is om met een defecte wiellager niet verder te rijden dan strikt noodzakelijk.

Toegevoegd na 8 minuten:
‘Vapor Lock’
Zolang het voertuig in beweging is, wordt de ontwikkelde warmte afgevoerd door de rijwind. Naarmate de snelheid afneemt, wordt er weliswaar minder warmte geproduceerd ter hoogte van de wielen, maar er wordt eveneens minder warmte afgevoerd, waardoor de temperatuur van de remvloeistof geleidelijk oploopt. Deze temperatuurstijging is maximaal als het voertuig volledig tot stilstand komt. In extreme omstandigheden kan de vloeistof hierbij zelfs tot koken overgaan en zal er dampbelvorming optreden, dit heet Vapor Lock. Hierdoor ontstaat een dusdanige samendrukbaarheid van de vloeistofdamp dat krachtoverbrenging op het mechanische gedeelte van het remsysteem niet meer mogelijk is. Het rempedaal reageert niet meer naar behoren, of helemaal niet meer.

Ook zou nog rem-fading kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verstandig is, als je toch al weet dat het lager versleten is, het direkt te vervangen. Het zal er niet beter op worden als je gewoon door blijft rijden. Wachten totdat je wiel een hele harde eenmalige piep produceert, het lager eruit gooit, dan 50 mijl doorrijden totdat je wiel de as roodgloeiend heeft gemaakt is niet verstandig. Ik heb dat letterlijk gedaan, toen ik dacht het kan nog wel. De spindle en de as waren samengevloeid en het was een klus het gerepareerd te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet verder rijden en de wegenwacht (of garage) evt om advies vragen.
Heb zelf op de motor een defect lager ontdekt en dacht nog even (15 km) naar de dealer te rijden toen de boel vastsloeg.