Nieuwe auto, nieuwe zomerbanden, na hoeveel kilometers moet je de banden vervangen

Onze nieuwe Toyota Avensis is toe 4 nieuwe banden na 45000 km rijden. Meestal zijn we toe aan twee nieuwe banden na 75000 km en dan na ongeveer 100000 km opnieuw twee banden. Graag uw reacties......wat is uw ervaring. Ik weet dat er heel veel factoren meespelen maar na 45000 op alle vier de banden te weinig profiel (2.5,2.6, 1.6 en 1.0) willen wij graag kunnen verklaren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk waren de bij aflevering gemonteerde Avensis-banden niet van hoge kwaliteit. Gebeurt weleens om toch een interessant prijskaartje aan de auto te kunnen hangen. Koop iets knaps.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt maar 2 banden nodig daar 2,5 en 2,6 mm nog volledig aan de normen voldoen ,banden slijten naar gebruik ,de samenstelling van het rubber ,de rijeigenschappen ,het rijgedrag etc is allemaal van invloed evenals de bandenspanning enz ,op de houdbaarheid van de band
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de regel is het zo dat men de achterbanden naar voren verplaatst, omdat de voorbanden sneller slijten door de voorwielaandrijving en het slijten door het sturen.
Dus zou je normaal gezien 2 nieuwe banden nodig moeten hebben. Tegenwoordig gaan banden niet meet zo lang mee als vroeger (80.000 tot 100.000 km) , nu tussen de 30.000 en 45.000 km.
Bij vier nieuwe banden zou je denken dat ze eens uitgebalanceerd en uitgelijnd moeten worden. En misschien de auto achterin te zwaar beladen. Zou ook evt nog kunnen.

Suc6 verder.