Heeft een uitrit ALTIJD als laatste voorrang?

Een uitrit kan ook een straat zijn, met schuine stoepranden. Ik heb een voorbeeld getekend, je zou zeggen dat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft...
Maar is dat ook zo in dit geval?

Toegevoegd na 2 minuten:
Rechtdoorgaand verkeer.. Ik bedoel de kortste bocht

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
12.2K

Het beste antwoord

Dat van die kortste bocht geldt hier niet. Een uitrit uit rijden is een bijzondere verrichting, die mag je alleen uitvoeren als niemand van het overige verkeer erdoor gehinderd wordt. Dat betekent dus dat je inderdaad altijd voorrang moet geven. Andere voorrangsregels zijn hierbij niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Altijd als laatste inderdaad... Dus alles heeft voorrang op jou die uit een uitrit komt, omdat jij aan het verkeer gaat deelnemen vanaf een uitrit... Is het niet als een een bijzondere verrichting?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verslik me altijd met vragen waar "altijd" in staat.

Standaard moet je altijd voorrang verlenen aan al het verkeer bij het verlaten van een uitrit.

Uitzonderingen daargelaten zoals hulpdiensten en als je begeleid wordt door een verkeersregelaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die van een uitrit komt moet een ander voorrang geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die uitritconstructies zijn niet voor niets zo gemaakt. Dat is inderdaad om een onderscheid aan te brengen tussen leefomgeving en verkeer, en om scheiding aan te brengen tussen verkeersstromen: duurzaam veilig heet dat.
Bij het verlaten van de uitrit moet je voorrang verlenen aan ander verkeer. Dat zijn niet alleen bestuurders, maar ook voetgangers.

Aangezien je het woordje 'altijd' met hoofdletters hebt geschreven kan het zijn dat je net met een uitzonderingssituatie te maken hebt. Wellicht is je tekening wat dat betreft niet compleet.
itsme
14 jaar geleden
In jouw tekening gaat de auto die van onder komt, vóór de auto die uit de uitrit komt. Verkeer dat een uitrit verlaat moet al het andere verkeer voorrang geven. De regel "uitlaat verlaten betekent voorrang verlenen" is belangrijker dan de regel "kortste bocht gaat voor".

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals verkeerslichten, verkeersregelaars, voertuigen met zwaailicht en sirene, militaire kolonnes - maar daar hebben we het niet over.

Wat wel zo is: stel dat er net buiten de linkerkant van je tekening zojuist een verkeerslicht is losgebarsten. Dan rijdt er een continue stroom auto's van links naar rechts. In dat geval hoeft de auto die de uitrit verlaat niet te wachten, die kan gewoon rijden. De auto die van beneden komt wordt immers geblokkeerd door de stroom auto's die vanaf het verkeerslicht komt.

Ook heel belangrijk is: je moet er altijd rekening mee houden dat anderen de verkeersregels niet kennen, of ze zelfs doelbewust negeren. Als jij de onderste auto bent, heb je voorrang, maar moet je voorzichtigheid betrachten bij het oprijden van de kruising: je moet erop bedacht zijn dat de andere auto de uitritregel niet kent.
Cryofiel
14 jaar geleden
Als jij van een afrit of woonerf komt heb je geen voorrang.
En zoals je de situatie tekent al helemaal niet, verkeer op een voorrangsweg heeft voorrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat nu als de auto uit de uitrit rechtdoor gaat.
? Rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor.