Geeft achterwielaandrijving een verhoogd risico op schade?

http://bit.ly/VbcRvx

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2K

Het beste antwoord

Een belangrijk nadeel van achterwielaandrijving is overstuur. Overstuur treedt op als de maximale grip van de achterbanden op de weg wordt overschreden. De auto glijdt als het ware over de achterbanden naar de buitenkant van de bocht. Het effect is dat de achterkant van de auto de voorkant dreigt in te halen, wat in een uiterst geval kan resulteren in een spin. Bij veel auto's kan dit heel onverwacht gebeuren en is het soms lastig in te schatten. Vooral bij een glad wegdek (regen, sneeuw, modder, zand, bladeren) kan dit tot problemen rijden, vooral bij 'sportieve' rijders die te weinig ervaring hebben met achterwiel aangedreven auto's.
Bij een voorwielaangedreven voertuig treedt eerder onderstuur op. Onderstuur treedt op als de maximale grip van de voorbanden op de weg wordt overschreden. Het effect is dat de auto een flauwere bocht maakt dan de bestuurder zou verwachten. De auto glijdt als het ware over de voorwielen naar de buitenkant van de bocht.

Voor doorsnee autogebruikers is een licht onderstuur wenselijker dan overstuur omdat het makkelijker te beheersen is. Een beperkte hoeveelheid onderstuur laat de bestuurder tijdig weten dat hij of zij het wat rustiger aan moet doen, omdat de auto anders uit de bocht vliegt. De natuurlijke reactie bij onderstuur is om gas terug te nemen, en dit is net de nodige actie die stabiliserend werkt.
Moderne technieken zoals ESP (electronic stability program) kunnen plotseling optredend overstuur effectief in de kiem smoren, waardoor moderne achterwielaandrijvers zeker geen gevaarlijke voertuigen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Achterwielaandrijving geeft over het algemeen een groter verzekeringsrisico. Feit is wel dat het exclusievere segment (in de meeste gevallen) weer positief werkt. Mensen gaan namelijk zuiniger om met een Mercedes dan met bijvoorbeeld een Opel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik denk persoonlijk van wel :

Nadelen:
duurdere techniek.
sneller last van overstuur.
minder vlakke vloer door de cardanaandrijving.
hoger gewicht.
minder manoeuvreermogelijkheid bij gladheid / natweer.