Mag ik in de auto van mijn vader rijden? Zo ja, wat moet ik daar voor regelen/bij me hebben?

Ik heb nu 1.5 jaar mijn rijbewijs en rijd sindsdien met enige regelmaat in de auto van mijn vader. Hij vertelde mij dat dit gewoon kon zolang ik de autopapieren maar steeds bij me had. Aangezien mijn vader er bijna nooit in rijd hebben we hier prima afspraken over gemaakt over het gebruik en de (onderhouds)kosten. Een 2de auto is dan ook overbodig.

Ik hoorde laatst juist iemand zeggen dat ik daarvoor een eigen autoverzekering nodig heb en dat ik daar ook zelf wegenbelasting voor moet betalen. Ik schrok er toch wel van aangezien de kans altijd aanwezig is dat ik een keer in een grote controle rijd. Dan is het niet de bedoeling dat de zaakjes niet in orde zijn. Ik ben wel erg benieuwd hoe dit nu echt zit.

Ik rijd zelf ongeveer 80% en mijn vader 20%.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.2K

Het beste antwoord

Als de auto een geldig kentekenbewijs heeft, verzekerd is, de wegenbelasting betaald is en APK- goedgekeurd is binnen de geldende periode mag jij er in rijden, want jij hebt een rijbewijs. Wat je bij je moet hebben: kentekenbewijs, "groene kaart" (verzekeringsbewijs) en je eigen rijbewijs. Bij een controle zullen ze vragen naar je rij- en kentekenbewijs en (tegenwoordig standaard), je laten blazen. Dat je zelf een verzekering af zou moeten sluiten en zelf wegenbelasting zou moeten betalen is onzin. En bovendien: zou dat wel zo zijn: hoe willen ze controleren hoe vaak en hoeveel kilometer je in de auto van je vader rijdt. Je bent toch niet verplicht een kilometerregistratie bij te houden? Als jouw vader het goed vindt dat jij de auto gebruikt hoef je je echt geen zorgen te maken, niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties. Deze zaken zijn in orde. Wel ga ik een eigen ANWB lidmaatschap nemen zoals madd99 aangeeft. Ik ben vaak 200+ km van huis af en dan is het handig om de ANWB te kunnen inschakelen :)

Andere antwoorden (5)

Maak je helemaal geen zorgen. De auto staat op je vaders naam. Hij betaald de verzekering en hij betaald ook de wegenbelasting.

Alleen ik vind dat er tegenwoordig veel miereneukerijen zijn (sorry dat ik het woord gebruik) als het gaat om verzekeringen etc. Je hebt bijvoorbeeld een basispakket, en dan een iets beter verzekering en bijvoorbeeld een die bijna alles dekt.

En misschien bedoelde die gene dat als je vader de laagste verzekering heeft. En jij rijdt erin en maakt een ongeluk.. Dan kan de verzekering moeilijk doen en zeggen dat jij onervaren bent en dat je vader dit had moeten aangeven bij de verzekering. Want dan hpudt de verzekering daar zogenaamd rekening mee door je vader maandelijks meer te laten betalen.

Ik hoop dat je het een beetje snapt?
Dus conclusie.. Je hoeft niet dubbel te betalen, de eigenaar van de auto betaald de verzekering + wegenbelasting. Geef je bij de verzekering aan dat jij 80% rijdt en je vader 20% dan hoef je alsnog niet dubbel te betalen maar wordt de verzekeringskosten hoger... Zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verzekering op naam is niet meer toegestaan. Het voertuig dient verzekerd te zijn, niet de bestuurder.
De verzekering staat op naam van je vader. Stel jij maakt een ongeluk dan Betaalt de verzekering van je vader... Maaaaar dan is je vader wel z'n no-claim kwijt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zit een zeer klein kerntje van waarheid in.

Bij de autoverzekering staat jou vader te boek als vaste bestuurder, blijkt uit schades of op een andere wijze dat jij vaak met de auto rijdt kan en mag een verzekering je vader gaan weigeren als verzekeringsnemer op basis van mogelijke fraude, hij is dan niet meer de vaste bestuurder maar samen met jou een regelmatige bestuurder.

Lijkt me dus zeer wijselijk van jou vader om jou in de polis op te nemen als regelmatige bestuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja gelijk Etab: omgekeerde wereld: je hebt meer schade dan een ander, voor wat voor reden dan ook, mag je geweigerd worden op basis van mogelijke fraude. Moet niet veel gekker worden: zo kan ik het ook. Als er veel schades zijn, verhogen ze sowieso al de premies voor alle verzekerden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een echtpaar wordt er vanuit gegaan dat beide aan te merken zijn als bestuurder, dit is van oudsher, officieel dient echter ook de partner op de polis vermeld te worden als regelmatige bestuurder.
Best laten wijzigen in verzekeringspolis:

* vaste bestuurder : jouw naam
* occasionele bestuurder: naam vader

mvg,
JLD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om geen problemen te hebben met de verzekering in geval van mogelijke tussenkomst door verzekering
Wat je gehoord hebt is juist........in Groot Brittannië
Daar moet de bestuurder verzekerd zijn en de belasting betalen.
In Nederland geldt dit voor de eigenaar van de auto
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja plus Jopie: ik mag in Engeland niet rijden in de auto van mijn engelse familie: klopt! Wel jammer trouwens, lijkt me hardstikke leuk een keer in een auto te rijden met het stuur rechts!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hardstikke= hartstikke.