mijn nieuw bestelde auto word waarschijnlijk geleverd na de APK keuringsdatum van de oude auto, zijn wij dan nog verplicht om te laten keuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Ja. Je kan doorrijden na de APK-datum maar dan loop je het risico dat je bij een steekproef eruit gepikt wordt en een boete krijgt. Als je bij een ongeval betrokken raakt, ben je nog verder van huis. De verzekeraar zal niet uitkeren als het ongeval veroorzaakt wordt door een APK-afkeurpunt, en zie maar te bewijzen dat het niet zo is.

Om hoeveel dagen gaat het? Als het 2 of 3 dagen is, zou je kunnen overwegen de auto gewoon te stallen met het risico op een boete. Maar in principe ben je verplicht ten alle tijden met een geldige APK rond te rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je mag niet in auto rijden zonder APK. Bovendien wordt het zonder APK moeilijker om de auto te verkopen, een verse APK trekt meer geinteresseerden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het langer dan een bepaalde periode is dan krijg je automatisch een bekeuring thuis en dat kost iets van 100 euro. Dat kan je voorkomen met een opschorting. Ik weet even de naam niet, maar het stilzetten van. Dan mag je de weg niet meer op. Maar als je deze inruilt of verkocht hebt dan moet je doe eerder wegbrengen en/of over laten schrijven op de nieuwe eigenaar. Je zou dan in de tussentijd een auto kunnen huren.
Moet je even overleggen met de dealer waar je de nieuwe auto gekocht hebt. Meestal heeft die wel een leenauto voor de periode dat je moet wachten op de nieuwe auto. Maar dat is wel een kwestie van onderhandelen en overleggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
EDIT: Zelfs als je de auto niet gebruikt krijg je na een bepaalde periode een administratieve controle of deze gekeurd is. Niet gekeurd, dan krijg je een bekeuring. Dat staat los van het risico om bekeurd te worden als je er wel mee rijdt.
Maar wettelijk ben je verplicht om deze uiterlijk voor een bepaalde datum te laten keuren.

Toegevoegd na 7 minuten:
O, nog een belangrijke: de verzekering kan moeilijk gaan doen bij een schade. Die hebben namelijk ook als voorwaarde dat de auto gekeurd moet zijn. Je bent ook niet verzekerd als een auto niet aantoonbaar zonder gebreken is.

Toegevoegd na 42 minuten:
(Ik zie nu pas dat de verzekering als genoemd is. Dat kan echt een heel vervelend punt worden. Mij heeft iemand ooit gewaarschuwd die er problemen mee heeft gehad.)