waarom verbruikt mijn oude toyota starlet zoveel meer olie dan nieuwere autos?

Auto geeft wanneer in ze vrij tijdens rijden snel een rood olie tekort aan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (2)

Een "rood olie tekort" ik neem aan dat je dan de oliedruk bedoelt. Dit heeft niets te maken met olieverbruik.
Als de oliedruk tijdens stationair te laag is gaat het lampje van de oliedruk branden dit mag je niet negeren en kan grote schade aan je motor veroorzaken.
Het enige wat je kan doen is de olie controleren met een speciale oliedrukmeter en als die inderdaad te laag is de oliepomp vervangen. (de oliedruksensoren gaan ook vaak stuk)
Dat een ouder motor meer olie verbruikt dan een nieuwere zit in de slijtage van zuigerveren en of afdichtingen.
Als het verbruik meer wordt dan 1 liter per 1000 km zl aan motor revisie moeten. (en dat is extreem veel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oliedrum in een automotor wordt opgebouwd doordat de oliepomp de smeerolie tussen de glijlagers van o.a. de krukas moet persen. Is door slijtage van die lagers teveel ruimte ontstaan, dan zal een geen voldoende druk meer worden opgebouwd. Jouw lampje gaat branden! Een motorrevisie komt in zicht....

Toegevoegd na 1 minuut:
Oliedrum is natuurlijk oliedruk..