Waarom mag je wel in een lesauto rijden maar niet rijden samen met je vader, en of maat?

In een Lesauto heb je toch ook "nog" geen rijbewijs? En je rijd ook nog eens op de weg. Je vader of maat weet toch hoe het werkt en jou kan leren wat de rij-instucteur bij jou ook doet, je betaal er alleen voor bij je Pa/maatje niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag best auto rijden met een vader of maat, alleen dan wel op eigen terrein, en niet op de openbare weg.
Want wat denk je dat je vader kan doen als er een fietser aankomt, en jij te laat op je rem trapt?
escape
12 jaar geleden
Het mag ook op de openbare weg. Zie mijn antwoord.
(op 1 november a.s. dan, het is wel een proef)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dan moet je wel je rijexamen gedaan hebben. Je mag niet gaan lessen zonder instructeur op de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rij-instructeur is een beroep, waarvoor allereerst een opleiding en (later) tussentijdse bijscholing vereist is om 'up to date' te blijven om de leerlingen goed op te kunnen leiden als goed en veilig rijdende en verantwoorde automobilisten met voldoende beginnend verkeersinzicht en regelkennis.
Auto rijden is meer dan rijden alleen, zeker in het hedendaagse verkeer.
Dat het met de regelkennis slecht gesteld is, blijkt wel uit programma's als "Blik op de weg" en dergelijke.
Het feit dat ik redelijk tot goed vlees kan snijden maakt me nog geen slager; daar is vakkennis voor nodig.

Antwoorden (6)

In een lesauto heeft de instructeur de mogelijkheid in te grijpen als jij een fout maakt. Hij heeft net zoals jou een koppeling en rem. Een instructeur heeft daar voor geleerd, ook moet je leren kijken (binnenspiegel, buitenspiegel, over je schouder), doe je dit met een maat of je vader en het gaat fout, kunnen ze niet ingijpen. Leswagens zijn er niet voor niets, net als de instructeurs en de strenge examinatoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hij heeft net zoals jou een koppeling en rem"
en zelfs een gaspedaal, want ook daar kan mee ingegrepen worden (eigen ervaring).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet te vergeten die grote L op dak, zodat mensen weten dat daar gelest word en dus dat andere bestuurders er rekening mee kunnen houden dat er sneller iets mis kan... gaan, of dat het iets langer duurt dan normaal om te reageren op het verkeer (in het geval van een echt groentje die met zijn derde les bezig is ofzo)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh sorry, dat stond er ook al bij, zie het antwoord van noAnswer
een lesauto is zo ingericht dat de instructeur ook de pedalen kan bedienen en hij is opgeleid om les te geven, hij weet wanneer en hoe er moet worden ingegrepen, je vader kan wel een snelle jongen zijn, die jou leert dat je 70 kan op een weg waar 50 is toegestaan. Het is belangrijk dat we allemaal dezelfde regels aanleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag over een paar dagen wel. Tussen je 17e en je 18e. Daarvoor moet je eerst een praktijkexamen hebben afgelegd en een coach hebben uitgezocht die aan de eisen voldoet. Dat kan ook je vader of je maat zijn. Je mag vijf coaches hebben. Die moeten wel in de auto aanwezig zijn, maar hoeven niet eens voorin te zitten.
escape
12 jaar geleden
Een lesauto heeft een blauw dingetje bovenop de auto met een "L". Als je met je vader of maat rijdt in een gewone auto heb je die niet en weten andere mobilisten niet dat er iemand achter het stuur zit met weinig ervaring, en dus wat voorzichtiger moeten zijn.

En je vader of maat kunnen dan wel weten hoe het werkt, maar dat wilt niet zeggen dat jij op elk moment hetzelfde doet wat zij zeggen, waardoor je in situaties terecht kan komen die gevaarlijk zijn en dat je niet weet wat je moet doen aangezien je dus nog niet zoveel ervaring hebt. En dan is er niemand voor je om op de rem te drukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kon je dit allemaal zelf niet bedenken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En verder is het ook nog eens zo dat (bijna) iedereen die langer dan 10 jaar zijn rijbewijs heeft en vandaag examen zou moeten doen, zou zakken als een baksteen! Iedereen ontwikkelt door de jaren heen zijn eigen rijstijl. Of dat goed of fout is, is een andere vraag, maar het feit dat je vader of maat nu niet zijn examen zou halen zegt al genoeg. Waarom denk je dat in Belgie zoveel ongelukken een dodelijke afloop hebben? Juist, omdat daar paps en mams jou wel mogen leren rijden. In Belgie heb je ook eerder een rijbewijs dan een regering ;-)