Wat zijn de voor en nadelen als ik deze winter op mijn zomerbanden blijf rijden? En wat moet mijn bandenspanning zijn?

18" banden met een goed profiel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen kennissen hebt die met winterbanden rijden, heeft de ANWB een cursus 'slip & grip". Daar hebben ze identieke auto's met en zonder winterbanden, en kan je zelf het verschil in wegligging en weggedrag van de auto op een hele gladde weg ondervinden.
Bovendien krijg je ervaring in het slippen en glijden met je auto, en hoe je het beste kunt reageren, als het je gebeurt. Echt een aanrader, en bovendien een hele leuke dag!!

Antwoorden (5)

Je hebt minder grip in de sneeuw maar als er geen sneeuw valt zou ik me geen zorgen maken.
Wat voor auto is het ?
Je kunt wel de bandenspanning wat lager zetten om meer contact met de weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu winterbanden op je auto legt en er zou sneeuw of gladheid op de wegen voorkomen (en dit gebeurt binnenkort) dan merk je pas het verschil. Met winterbanden is je remweg veel korter. Ik spreek uit ervaring want ik heb mijn banden al gewisseld.
Als je in het buitenland op de wegen rijdt en je krijgt een aanrijding en het is glad dan wordt je in ieder geval aansprakelijk gesteld (zeker in Duitsland). In Nederland overwegen de verzekeraars ook al zoiets. Verder denk je dat het je veel geld kost de winterbanden, maar vergeet niet dat je in de zomermaanden 2x zo lang gebruik kunt maken van je zomerbanden. Ik kan dit allemaal wel betogen maar rij in de auto van een kennis die winterbanden gemonteerd heeft eens op gladde wegen en rem eens vaak. Als je dit effect gevoeld hebt ben je bekeerd tot winterbandenrijder in de winter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals boven mij al aangegeven heb je met zomerbanden in de sneeuw veel minder grip dan met goede winterbanden.

Dit hoeft geen probleem te zijn mits het niet gaat sneeuwen, maar de deskundige voorspellen een strenge winter:

"In Engeland is men inmiddels gewaarschuwd voor (opnieuw) een extreme winter. Sommige deskundigen menen dat daar de winter al in Oktober 2011 haar intrede zal gaan doen. Deze vroege start van de winter, met mogelijk al veel sneeuw in de maanden Oktober en November 2011 zou de voorbode zijn van een zeer strenge winter met temperaturen tot -19 graden en vele tientallen centimeters sneeuw."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste:

Zomerbanden hebben we niet in Nederland, het type band dat om de wielen ligt is een All Weather type.

Het enigste probleem met dit soort banden in de wintermaanden is dat, indien er sprake is van hevige sneeuwval zoals de laatste 2 winters, de banden op een besneeuwd wegdek minder grip hebben.

Het voordeel is als er geen sneeuwval is de band minder hard slijt.

Het grote nadeel is dat bij sneeuwval de kans op slippen en een ongeval in grote mate toeneemt.

Enkel bij sneeuwval kan de de bandenspanning maar met 1 aan 2tiende verlaagd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordeel kort termijn ,geen dood geld ,(je houd je geld in je zak) in dien er een heel warme winter is rij jij prima . Nadeel bij bij temperaturen onder zo 8 c wordt jou rubber (compound )wat harder en slijt steeds meer,bij temperaturen onder vriespunt wordt dat nog veel harder (dus extreme slijtage) . De werking Vd band wordt daardoor ook veel minder ,lange rem weg enz .tevens is het profiel ,van een winter band vaak zo ontworpen dat je veel meer grip hebt in sneeuw (lamellen) of ijzige ondergrond werkt dat ook btr . Nog een voordeel je kunt met je auto ,met winter banden zo door Duitsland rijden . Ik lees dat je een voorwiel aangedreven auto hebt ,dan heb je wel vaak een betere grip dan achterwiel aandrijving .