Waarom zijn het vaak donkere auto's die bij mist en slecht weer geen licht voeren?

Gisteren weer een bijna-ongeluk gehad omdat ik een zwarte auto tijdens een wolkbreuk niet meteen zag naderen.. Hij kwam van rechts dus zou ik dan toch fout zijn geweest? Hij had dus geen licht aan dus ik vind dat hij ook strafbaar had moeten zijn..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Er zijn meer donkere auto's dan lichte auto's omdat donkere auto's populairder zijn. Dus logischerwijze zijn het dan ook vaker donkere auto's die geen licht voeren. Dat moet je procentueel berekenen. Als er bijv. 75% donkere auto's zijn, heb je dus ook 75% kans dat een donkere auto geen licht voert.
Overigens is dit ook iets psychisch. Als iets je meer dan 1x is overkomen ben je gauw geneigd te zeggen dat dat "altijd zo is".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jij ziet donkere auto's slechter als ze geen licht voeren en daardoor heb jij vaker een slechte evaring met donkere auto's die geen licht voeren en daardoor herinner jij je alleen de donkere auto's die geen licht voeren. Je koplampen wel of niet aanzetten heeft geen enkel verband met de kleur van je auto.

Hoogstens is het zo dat in Nederland meer donkerkleurige auto's worden verkocht en dat er daardoor meer donkere auto's zijn waarvan de bestuurder het licht kan vergeten aan te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur toeval... Ik kan het niet bevestigen wat je zegt...

Als je ergens van overtuigd bent, dan zal het hele universum zich inspannen om je daarin gelijk te geven...
Dus...

Toegevoegd na 7 minuten:
Misschien hebben witte auto´s bij mist en slecht weer meer startproblemen, dus daarom kom je minder witte auto´s tegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beter dan Coelho +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat nu XiniX´ overtuiging was, dan zou het bestaan zich weer voor hem inspannen om... enz enz... vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat je verder denkt dan de gebaande paden, en een alternatieve verklaring probeert te vinden voor de ervaring van de vraagsteller. Wordt bij jou dus ook niet altijd op prijs gesteld, als ik die minnen zo zie -- tja, dat ken ik maar al te goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ons kent ons, hoe kan het ook anders... Het is altijd en overal herkenning dat spreekt... Altijd...
Het is eigenlijk andersom. Auto's die geen licht voeren, zien in mist of duisternis er altijd donker uit, ongeacht of ze licht zijn. Dat dit een zwarte auto was, is gewoon toeval.

En inderdaad, als iemand geen licht voert waar het wel had gemoeten, is er een mate van verwijtbaarheid dus schuld.
itsme
14 jaar geleden
Waarschijnlijk voeren lichtgekleurde áuto's net zo vaak geen licht,maar zie je ze beter dan donkere.