Kan ik 2 km rustig (max 30) rijden met een platte band met lichtmetalen velgen? Of beschadigen mijn velgen?

Bandenmaat: 205 55 16R

De band is nu nog een beetje bol/vol, maar misschien dat het morgen ochtend nog erger is als ik deze naar de garage moet brengen.

Toegevoegd na 40 minuten:
De band moet zoiezo vervangen worden i.v.m. de plek van het gat, ik heb nog een band liggen die er onder kan toevallig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
13.5K

Het beste antwoord

behalve dat het gevaarlijk is kan je velg daar echt niet tegen. je heb geen goede grip op de weg!

Als je geen reserve wiel heb kan je overwegen hem er wel onderuit te halen en dan hem zo mee te nemen naar de garage. of haal bij de pomp een bus met vulmiddel, is de lek geplakt en gelijk weer opgepompt, kost iets van 10 euro

Toegevoegd na 1 minuut:
met bus bedoel ik spuitbus, daar zit een slang aan die draai je op je ventiel en blaas zo je band op, daar zit een poeder in die kleine gaatjes dicht. Maar neem altijd daarna even kontakt met je garage op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is helemaal niet goed voor je velg en je wagen.
Je velg zal slagen krijgen die anders de band opvangt als ook je veringen en ophanging. De band staat in voor meer vering dan je zou denken. Ook valt je grip weg waardoor je meer remweg zult hebben minder goed bochten kunnen nemen en de slippartij kansen vergroten aanzienlijk. Om het nog even bij te zeggen je verbruik zal ook aanzienlijk stijgen :p

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar aangezien het 2 km is kan het eventueel wel als het verkeer het toelaat tenminste want 30km/u is nog snel voor een platte band best is echt stapvoets rijden met vier richtingaanwijzers op. Maar technisch gezien is het mogelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het een tijdje geleden ook gedaan ( geen sleutel van de slotbout). Echter letterlijk stapvoets gereden, 30 is echt veel te hard als hij echt lek is. Uiteraard was er van de band weinig over maar de velg heeft het overleeft.
Let wel: in mijn geval was het 3 uur 's nachts. Overdag zou ik dit niet graag doen en ik ben echt niet bang uitgevallen.