Welk type auto heeft doorgaans de beste stroomlijn?

Een pick up, sportwagen, sedan of een station?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.4K

Antwoorden (4)

Sport en racewagens hebben de beste stroomlijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Racewagens hebben opzettelijk spoilers om de druk op de weg e verhogen. Zeker de F1. Gevolg is wel een veel hogere luchtweerstand.
Coupe modellen hebben veelal de beste stroomlijn.
Zijn auto's welke relatief lang zijn tov de hoogte/breedte.
Als je aan de zijkant gaat staan zal je merken dat hoe meer een auto een "vleugel" profiel heeft des te lager de CW waarde (stroomlijn is beter) Vandaar dat ik het coupe model noem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar is niet eenvoudig antwoord op te geven al valt een pickup wel meteen af.
Een van de belangrijkste onderdelen m.b.t. de luchtweerstand is dat deel wat je niet ziet: de bodem. Een bodem die mooi strak beplaat is verlaagt de weerstand enorm t.o.v. een rommelige onderkant.
Uiteindelijk geeft alleen een weerstandsproef in een windtunnel uitsluitsel over de luchtweerstand en soms blijken vrij vierkante vormen dan nog beter te scoren dan de fraaiste stroomlijnen. Wel zijn hoogte en frontaal oppervlak een indicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Auto's die gebouwt zijn om snel te rijden en dat zijn tegenwoordig Audi-Volkswagen & Mercedes.

Gr.SYDK