Moet je een touringcar voorrang geven?

Ik ben laatst gezakt voor mijn theorie-examen. Hierbij waren 2 vragen waar ik niet helemaal uitkom, dus weet iemand de antwoord op deze vragen?

1e vraag:
Moet je een touringcar, die bij een bushalte staat, de rijbaan weer op wil (en dus ook aangeeft met lichten naar links) en binnen de bebouwde kom voorrang geven?

2e vraag:
Je gaat een ruiter inhalen, die helemaal rechts op de weg loopt. Wat doe je:

1. Claxonneren en uitwijken
2. Snelheid verminderen en uitwijken
3. Claxonneren en snelheid verminderen

Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn antwoorden trouwens:
1. Nee
2. Snelheid verminderen en uitwijken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.9K

Het beste antwoord

Wat het paard betreft: daar is iedereen het wel overeens. Niet claxoneren, want daar kan het paard van schrikken met alle gevolgen van dien, en snelheid verminderen.

De touringcar is lastiger.
Het klopt dat je een LIJNBUS binnen de bebouwde kom voorrang moet verlenen bij het wegrijden van een halte, en buiten de bebouwde kom niet.

Maar dat geldt NIET voor een touringcar of andere busjes met schoolkinderen of werknemers. Deze hebben GEEN voorrang wanneer zij onderweg opnieuw vertrekken nadat personen zijn in- of uitgestapt.

Zie link. (scroll naar beneden)
http://www.gratisrijbewijsonline.be/voorrangwet3a.htm

Toegevoegd na 5 uur:
Ik moet mijn antwoord bijstellen.
De regels in Belgie en Nederland zijn wat betreft bussen die wegrijden bij haltes verschillend.
In Nederland moet je ook touringcars voorranggeven bij bushaltes.
Daarvoor heb ik onderstaande link gevonden. De eerste link was abusievelijk een Belgische
Excuses voor de verwarring.

http://cms.dordrecht.nl/Dordrecht/up/ZuipaptHI_Wegwijzer_wk_50_Wegrijdende_bus.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies,dit dacht ik al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm lastig en verwarrend zeg met die busjes tov een lijnbus. Er zijn genoeg buurtbussen die rondrijden, dat zijn lijnbussen maar die kun je eenvoudig verwarren voor een "ander" busje.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt, je WEET vaak niet of een bus een lijndienst rijdt. Ook een touringcar kan door het busbedrijf zijn gehuurd omdat de normale bussen kapot zijn. Dan ziet het eruit als een touringcar, maar draait het de diensten van een ljinbus, en IS het ook een lijnbus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mischien rijdt die touringcar wel in opdracht van een vervoersmaatschappij dus dan heeft ie voorrang. Neem gewoon het zekere voor het onzekere
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig dat de sites elkaar tegenspreken. Raamklaza: Zijn buurtbussen volgens jou lijnbussen? Of bedoel je die kleine busjes die soms wel eens worden ingezet op minder drukke trajecten? Normaal gesproken stoppen touringcar bussen ook niet bij bushaltes voor lijndiensten, lijkt mij. Cryo; Lijndiensten hebben toch altijd het lijnnummer op de achterkant staan? Ik ben zelf iemand die wegrijdende bussen altijd voorrang geeft. Bij wegrijdende touringcars doe ik dat ook wel. Buschauffeurs hebben het al moelijk genoeg, vind ik.
Maar lang niet iedereen doet dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn link was een Belgische, zoals Wilma al terecht opmerkte. in Nederland moet je touringcars ook voorrang verlenen om de redenen die jullie al noemden.
Ik heb mijn antwoord bijgesteld en een juiste link toegevoegd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bessy, dat lijnnummer staat er normaal gesproken wel, maar niet als er tijdelijk (uit nood) een andere bus wordt ingezet. Ik heb wel eens in een bus gezeten waar het lijnnummer op een kartonnetje was geschreven; dat kartonnetje stond achter de voorruit. Aan de zijkant en achterkant van de bus was dus geen lijnnummer te zien.

Andere antwoorden (4)

Bij de 2e vraag weet ik zeker dat het antwoord 2 moet zijn, claxonneren bij een paard mag niet. Bij de 1e vraag hoef je volgens mij geen voorrang te verlenen omdat dat alleen voor lijnbussen geld.

Toegevoegd na 15 minuten:
Bron voor de 2e vraag, bij de 1e vraag moet je binnen de bebouwde kom wel voorrang verlenen, anders niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon keihard doorrijden, welke uitwijken natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij fietsers mag je wel toeteren, ook al schrikken ze zich soms een hoedje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en dan schrikken ze zo erg dat ze de controle over hun fiets verliezen en in de berm of nog ergens onder jouw auto belanden. Vooral doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat het verstandig is maar ik heb niks gelezen dat je niet mag toeteren bij fietsers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag alleen claxoneren om naderend gevaar af te wenden. En daar is hier geen sprake van. Bij gewoon inhalen mag je niet toeteren.
Wel als ze over de weg slingeren of met z'n drieën rijden zodat je er moeilijk langs kan. Want dat is een gevaarlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat de Nederlandse wetten daar erg in verschillen, en dit was de eerste bron die ik kon vinden.
1: binnen de bebouwde kom wel, buiten niet.
2: 2, snelheid verminderen en uitwijken
graag gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tweede lijkt me logisch. Maar die eerste, heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wel: http://www.camperleven.nl/index.php?doc=verkeersweetjes_1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roland; ik heb je link bekeken maar zie het er niet in staan.
Interessante weetjes trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy dan heb je het bekeken maar niet gelezen want het staat er gewoon: "Moet je voorrang verlenen aan een touringcar die bij een bushalte wil wegrijden?
Antw: Binnen de bebouwde kom behoor je voorrang te geven aan alle bussen die bij een bushalte willen wegrijden, dus zowel aan lijnbussen als aan touringcars."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk Raamklaza, ik ben er (te) vlug doorheen gegaan. Wel verwarrend overigens. De ene site zegt wel en de andere niet.
Een touringcar is een bus en die hebben voorrang bij het verlaten van een halte, dus ja. Bij een ruiter moet je nooit claxoneren dus het tweede antwoord is juist. Dus heb je 1 van de antwoorden in elk geval goed, als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Ja
2. Snelheid verminderen en uitwijken

PS: Buiten de bebouwde kom hoeft dat niet
een jaar geleden