Wat is de profieldiepte van een nieuwe (zomer) autoband?

Ik dacht dat de APK een minimumprofieldiepte van 1,6 mm aanhoudt. Om uit te kunnen rekenen hoe lang ik nog met mijn banden kan doen wil ik graag weten wat de beginprofielwaarde van zomerbanden is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

nieuwe banden hebben 8 mm profiel.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn profieldiepte is gemiddeld 3,7 mm en de garage belde gisteren met het advies om 4 nieuwe banden te laten plaatsen!!!Ik heb nu 63000 km gereden en als ik aan de zekere kant blijf, kan ik daar nog wel 15-20000 km op rijden. Misschien dat ik net voor de sneeuw nieuwe banden laat zetten.
paulus811
12 jaar geleden
met 3,7 kun je nog prima een tijd doorrijden, begrijp het advies ook niet van de garage. Nou zeg je 'gemiddeld' 3,7mm dus het moet niet 6 en 1,4 zijn maar daar ga ik niet van uit. De banden moeten ook niet scheef zijn afgesleten of andere beschadigingen hebben, maar het lijkt me sterk dat dat voor alle 4 de banden het geval is. APK afkeur is 1,6 mm, maar de ANWB hanteert 2 mm als veilige marge. Vraag nog eens bij de garage na waarom ze je dat adviseren? Het lijkt me vooral een goed advies voor de garage zelf!