mondelinge overeenkomst auto komen van particulier

Heb een vraag

ben wezen kijken voor een auto en heb daarna mondeling akkoord gegeven dat ik de auto zou kopen. Kreeg daarna ook alvast alle papieren(rekeningen
en een taxatie rapport) mee naar huis (wat ik opzich raar vond) om de auto op mijn naam te zetten. Eenmaal thuis zat ik de papieren nog eens door te kijken en zag dat op geen één van de papieren zijn adres gegevens stonden maar wel drie andere verschillende persoons gegevens en achteraf nadenkend bleek zijn verhaal ook niet helemaal te kloppen. auto zal misschien wel van hem zijn maar op papier zag ik niet zijn adres staan.
Heb toen de papieren plus een briefje erbij dat ik er vanaf zag dezelfde avond in zijn brievenbus gedaan.
De meneer belde de volgende dag op en had in mijn voicemail ingesproken dat hij zijn advocaat zou inschakelen omdat ik mondeling akkoord was gegaan.

Mijn vraag is kan hij dit doen ? de persoon heeft alleen mijn 06 nummer (die geheim is genoteerd bij provider) en een mailtje via marktplaats dat ik een bod had uitgebracht.
En heb al meer dan een week niets meer gehoord van de persoon.

Kan de man achter mijn gegevens komen?

Hoor graag van jullie

Mvg
Marco

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.2K

Het beste antwoord

Zoals hier al vaker is benoemd, een mondelinge afspraak is rechtsgeldig. Maar zo simpel steekt het nog niet in elkaar. Het nadeel van een mondelinge afspraak is dat deze moeilijk te bewijzen is. Dit werkt soms in je nadeel, maar in jou geval in je voordeel. Ik weet dat je met een schriftelijke overeenkomst altijd nog acht dagen bedenktijd hebt om het in te trekken. Hoe dat met een mondelinge overeenkomst zit dat weet ik niet. Het lijkt me in ieder geval dat een handtekening zwaarder telt dan woorden.

Voor je bod dat je op marktplaats hebt gedaan zou ik me al helemaal geen zorgen maken. Die biedingen zijn niet rechtsgeldig. En al waren ze dat wel, dan zou een groot gedeelte van de bieders op marktplaats aangeklaagt kunnen worden. Daarnaast ligt het ook aan de informatie die hij in zijn advertentie heeft gezet. Als de verkoper onvolledige of niet juiste informatie heeft vermeld in zijn advertentie, dan mag je ook van je koop af zien, aangezien de verkoper valse informatie heeft verstrekt. In dat geval heb je geboden op een product die de verkoper niet verkoopt.

Voor het opnemen van mondelinge overeenkomsten moeten beide partijen ervan op de hoogte zijn dat het gesprek opgenomen wordt, zo niet dan is dat ook al niet rechtsgeldig. Daarnaast mag men al geen opnames nemen zonder de ander zijn toestemming.

Je hebt een gegronde reden om af te zien van de verkoop. Het een en ander klopt al niet aan dit verhaal. Mocht de verkoper er i.d.d. werk van maken dan zal je reden om van de verkoop af te zien een gewichtige reden zijn.

Ten slot, ik zou me helemaal geen zorgen maken over de dreigingen van deze verkoper. Het recht hebben en recht halen daar zit nog steeds een groot verschil in. Mocht dit zaakje i.d.d. geen zuivere koffie zijn dan zal de verkoper al niet snel een advocaat in de arm nemen. Mocht dit zaakje wel zuivere koffie zijn, dan als nog zal hij in dit verhaal geen advocaat in de arm nemen. Een advocaat zal de verkoper afraden om hier een rechtzaak van te maken. Een rechtzaak zal een te grote kostenpost met zich meebrengen, heel tijdrovend zijn en de kans dat hij uiteindelijk zijn gelijk krijgt is nihil. Geen zaak die de moeite waard is om voor te strijden.

Het enige wat de verkoper probeert is je bang maken. Dit is typisch zo'n geval; blaffende honden bijten niet!
Geen zorgen om maken dus!

Mocht de verkoper wel blijven dreigen, stalken of vervelend gaan doen op wat voor manier, melding gaan doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit soort gegevens achterhalen is niet zo gemakkelijk. Zeker niet voor een leek hierin. De provider van je telefoon en de provider van je internet mogen persoonlijke gegevens niet verstrekken aan derden, dit valt onder de wet persoonsregistratie. Daarnaast heb je ook een kans dat je server geen vast IP adres verzend. Ik zou me er geen zorgen over maken dat deze verkoper je gegevens zal achterhalen via een telefoonnummer of IP adres. Je woonadres achterhalen wordt voor deze verkoper veel makkelijker als hij je voornaam, achternaam en woonplaats weet. Ik weet niet in welke mate je je gegevens openbaar hebt gemaakt op internet. Denk aan hyves e.d. Sommige mensen zijn d.m.v. dit soort sites heel makkelijk te vinden. Je kan heel simpel veel over mensen te weten komen via google of andere zoekmachines, maar net hoe openbaar je jezelf hebt gemaakt. Ik zou er niet zoveel van vrezen. Een klein percentage aan mensen zou je op komen zoeken. De grootste gros niet. Deze verkoper dreigde met een advocaat, dat geeft aan dat hij op een legitieme manier zijn recht wil halen. Hij had ook kunnen zeggen; ik kom je wel even opzoeken o.i.d. En mocht hij wel voor je deur staan... Ik zou de deur niet open doen en de politie bellen, het verhaal uitleggen en vragen hoe hier mee om te gaan. Mocht je je onveilig voelen, dan altijd de politie bellen, hier zijn ze ook voor. Je kan ook altijd eens contact opnemen met je wijkagent.

Andere antwoorden (4)

Een mondelinge overeenkomst is in Nederland net zo rechtsgeldig en bindend als een schriftelijke maar de eiser zal wel moeten bewijzen dat die overeenkomst is gemaakt (daarom wordt een telefoon gesprek ook opgenomen als je, je bij een energieleverancier aanmeld als klant).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stond zijn naam wel op het kentekenbewijs (deel 1B)?
Hij kan natuurlijk geen auto verkopen die niet van hem is.

Als je een week niets hebt gehoord, dan lijkt het los te lopen. Maar ik weet niet waar je woont en of het voor de hand ligt dat jullie elkaar op straat tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hij kan vanalles dreigen. Hij wil namelijk geld zien en hoopt dat jij bang gaat worden en daarom gaat betalen.

Iemand die te goeder trouw heel netjes zijn auto wil verkopen, die zal niet dreigen.

Mondeling is inderdaad rechtsgeldig in dit geval, maar als hij geen zuivere koffie is, is het wel prettig als je er door anoniem te blijven toch onderuit kan, want dan deugt er gewoon vanalles niet, dus daar moet je zo ver mogelijk vandaan blijven.
Hooguit kan die je nog telefonisch gaan stalken. Noem dan je naam nooit als je opneemt. En als je nummer nergens vermeldt staat en niet te googlen is, dan zal die vanzelf moeten afdruipen. Alstie je achterhaalt, dan heeft ie dat op een duistere manier gedaan. Ik weet niet of dat mogelijk is, maar tuig kan vanalles, dus misschien ook je 06 achterhalen waar die woont. Maar als het zó ver is, dan zou ik gewoon de politie inschakelen, want dan doen zíj allerlei zaken die niet deugen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de wet is de mondelinge overeenkomst geldig als er direct op wordt ingegaan. Dit is in jouw geval gebeurt.

Maar om een koopovereenkomst te moeten laten gelden moet hij ook gerechtigd zijn om deze verkoop te doen. Aan jouw notitie te zien is hij dat niet. Daarom is dit geen koopovereenkomst omdat er één van de drie essentiele eisen missen.