heb een astra 1.4 16v bouwjaar 2005 tijdens de vakantie heb ik zeven duizend km gereden de auto heeft bijna drie liter gebruikt is dat normaal ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Nee dat is wel veel.1 liter kan ik me wel indenken maar 3 is teveel.
Ik zou eens kijken of er geen slang/koppeling los zit en anders eens kijken onder je auto als hij even heeft gelopen waar het vandaan zou komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drie is te veel is een Nederlandse klucht uit 1988 met een hoofdrol voor Joop Doderer. http://nl.wikipedia.org/wiki/Drie_is_te_veel
Dat is wel erg veel!
Vooral als je normaal weinig tot geen olie hoeft bij te vullen.
Het kan zijn dat je de motor zwaar belast hebt in de bergen, met een te zware last en verkeerd toerental.
Als de olie pikzwart is dan is je motor behoorlijk heet geweest.
Heeft de olie nog een goede kleur, dan zou ik toch eens gaan controleren op lekkage.

Maar het is mogelijk dat door te zware belasting, de motor eenmalig olie heeft verbruikt.

Dan zou het niveau nu weer constant moeten blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.000 kilometer met belading en zeer intensief gebruik..... dan wil een motor wel eens wat meer gebruiken.
Nu wel kijken of het minder wordt tijdens normaal gebruik.
Wel handig om ook de kilometerstand van het gebakje te vermelden. Een 1.4 met 3 ton op de teller is wat anders dan een 1.4 met 30.000 achter z'n kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg eens een kartonnen plaat onder je gehele motorblok als je thuiskomt,dan is de olie warm en dun en lekt makkelijker,kijk de volgende dag eens of er olie gelekt heeft.
Laat een keer op de brug van onderaf je motor afspuiten met remmenreiniger en laat daarna de auto draaien,als ie dan ergens lekt zie je het snel genoeg.
Succes !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke 2500km olie bijvullen is nog niet schokkend maar wel meer dan je wellicht gewend bent.

Ik zou je oliepeil komende tijd goed in de gaten houden en de gereden kilometers even noteren. Zo krijg je een goed beeld van het werkelijke verbruik. En laat iemand anders eens achter je auto rijden om te zien of je auto blauwe rook uitstoot. Dit kan ook een teken zijn dat je auto olie verbruikt.

De al eerder aangegeven test met het karton onder de motor is ook goed om lekkages op te sporen.