Is het slecht voor de versnellingsbak als ik in een hoge versnelling optrek?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is niet alleen slecht voor je versnellingsbak, maar ook voor de motor en de koppeling. Je motor begint met ondertoeren, de smering is minimaal, en de kracht op de aandrijving is veel te groot. Je loopt het risico op lekker keringen, olie verbruik, en eventueel een getordeerde aandrijfas, en verbrande koppelingsplaat

Wel als je probeert snel op te trekken, als je in een hoge versnelling langzaam snelheid wilt meerderen is dat zuiniger is mijn ervaring met de S60. Omdat echter de smering en koeling sterk door het toerental bepaald wordt, zou ik boven de 1500-2000 toeren blijven. Dus niet laten zwoegen, dan beter terugschakelen. Toegevoegd na 4 minuten: Meestal vermeerder ik de snelheid via de cruise controll en staat de auto in de 5 e versnelling. Het is met het oog op de gebruikmeter direct zichtbaar op welke wijze snelheidsvermeerdering het voordeligst te verwezelijken is. Lichter gemotoriseerde auto's met minder cilinders willen graag wat meer toeren maken voordat ze koppel kunnen leveren. Tussen de 1800 en de 2500 toeren leveren de meeste motoren goed koppel en hebben ze een gunstig rendement (want daar gaat het ook om). Bij diesels is het verhaal anders.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100