Als ik in de auto rijd staat er op de teller als ik 80 rijd 80 maar op de navigatie 74 waar moet ik nu naar kijken?

snelheid van auto

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.3K

Antwoorden (10)

Beide zijn onnauwkeurig.

Maar ik zou de teller van de auto aanhouden, die lijkt me in dit geval nauwkeuriger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
graag wat commentaat ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet weet waar je het over hebt dan moet je niet antwoorden,en zeker niet met kreten als 'lijkt me''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proficiat, perfect antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Auto geeft altijd te veel aan. Dus onnauwkeurig.
Navigatie is afhankelijk van vele factoren. Dus berekenen ze de snelheid. Factoren zijn aantal satellieten, nauwkeurigheid van de kaart, correcte gps verbinding ,... dus ook onauwkeurig. Bovendien gaat het om gemmidelden ... Zeg maar eens tegen de politie dat je niet te snel reed omdat je navigatie aangeeft hoe snel je reed.
Een teller van de auto MOET teveel aanwijzen. De Navigatie is daarmee veel nauwkeuriger (aangenomen dat je vijf sateliten ziet, en niet 2 of 3). Pas wel op, als je op de teller een beetje te hard rijdt, krijg je (net) geen bekeuring. Als je op de navigatie 1 km te hard rijdt, kun je wel een bekeuring krijgen. Daarom beter samen met de snelheidsbegrenzer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van de auto.

Want, als je in werkelijkheid bijvoorbeeld 74 rijdt (zoals de GPS aangeeft) dan zegt de teller van de auto 80. Die is namelijk bewust te hoog, voor zover ik weet doen autofabrikanten dit om aansprakelijkheid voor het gedrag van de bestuurders te willen ontlopen.

Wat de reden ook moge zijn, alle snelheidsmeters in auto's geven enigszins te hoge waardes aan. Voordeel is dat je nog niet echt 80 rijdt als je meter dit aangeeft en je dus nog geen bekeuring krijgt voor overschrijding van een maximumsnelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is de reden van deze min?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Min-sukkels zijn weer aktief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C+
Kimath
13 jaar geleden
je kunt het beste de teller van je auto aanhouden, dan weet je zeker dat je niet te hard rijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook Kimath.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
In Nederland (niet bergachtig) is de navigatie nagenoeg altijd nauwkeuriger Dan de snelheidsmeter van de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Elgatito,

Dit is een paar maanden geleden getest bij Topgear en daar bleek de navigatie het nauwkeurigst te zijn.

Groeten Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al eens gesteld.

Nielzke gaf toen als (beste) antwoord:

De navigatie is het meest correct, deze heeft ook wel een afwijking maar die is erg klein.

De snelheidsmeter in de auto heeft idd. een afwijking, dit is idd om de aansprakelijkheid bij de fabriekant te weerleggen.

Maar ook als men grotere of kleinere velgen monteerd op de auto, word de afwijking ook groter, deze is dus ook veel gevoeliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De snelheidsmeter in de auto wijst doorgaans iets hoger aan dan werkelijk het geval is. Bij snelheidsmeting middels een navigatie-systeem moet men beseffen dat hierbij de horizontale verplaatsing gemeten wordt. In Nederland zal dat niet zo gauw afwijken, maar zodra de wegen heuvelachtig worden (Gelderland, Limburg) dan kan de snelheid die de navigator aangeeft lager liggen dan in werkelijkheid het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ervan uitgaan dat de meter in de auto altijd zo'n 5 tot 7 % teveel aanwijst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een personen auto geeft bij 80km/pu al snel 5 tot 10 km te veel aan. Ik ben vrachtwagen chauffeur en zie dan ook elke dag, dat ik met 70-75 achter personenauto's aanhobbel.
Onze tachografen worden elke 5 jaar geijkt.
Door banden slijtage zit daar ook zomaar 3 tot 5 km verschil in.

Gps is dus beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De fabrikant van de auto dekt zichzelf in tegen claims door de snelheidsaanwijzer iets hoger in te zetten dan de echte snelheid. Bij een 'moderne' auto dan (mijn teller doet maar wat- oldtimer dus oude mechanische techniek) Dus als je je instelt op de teller van je auto dan hou je jezelf altijd iets voor de gek :-)