Ik heb automaatrijbewijs maar wil ook graag schakel hebben moet ik dan helemaal een nieuw rijbewijs aanvragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
45.7K

Antwoorden (4)

Je moet helemaal een nieuw praktijk examen doen en dus ook een nieuw rijbewijs aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat hoeft niet
Als je je rijbewijs eenmaal een jaar hebt mag je ook in een schakelauto gaan rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/mag-ik-met-mijn-rijbewijs-b-automaat-in-een-schakelauto-of-auto-met-halfautomaat-rijden.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was wel ooit zo, dus ik begrijp je antwoord :-)
Met een rijbewijs B automaat mag u niet in een schakelauto rijden. Wilt u een rijbewijs B zonder het stempel automaat, dan moet u opnieuw rijexamen doen in een auto zonder automatische versnelling of koppeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Her correcte antwoord wat ik ook wilde geven. +1
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/mag-ik-met-mijn-rijbewijs-b-automaat-in-een-schakelauto-of-auto-met-halfautomaat-rijden.html
De eerste vijf jaar mag je niet in een schakelauto rijden, omdat je hier geen examen voor ebt gedaan. Na 5 jaar automaatpraktijk,kan je bij het CBR aangeven dat je schakel wilt rijden. Je krijgt dan eerst een test of je het ook kan en indien je daarvoor slaagt, krijg je een vermelding dat een schakelauto toegestaan is. Slaag je niet voor de test, dan moet je er examen voor doen, nadat je het geleerd hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oeps, dat was vroeger zo. Ik zie net op mijn bron dat het niet meer mogelijk is. Deze geeft aan dat je opnieuw rij-examen B moet doen, maar je hoeft geen theorie meer te doen.