Waarom geen verschillende soorten diesel?

Je hebt van benzine verschillende soorten (ongelood 95, 98, etc.), maar waarom is dat er niet van diesel? Daar is maar één soort van; gewoon diesel.
Shell heeft wel V-Power Diesel, maar da's alleen bij de Shell. Waarom geen algemene andere soort diesel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (5)

De verschillende soorten benzine hebben een ander moment van ontbranding, een andere temperatuur, zeg maar. Maar deze liggen wel dicht bij elkaar.

Diesel heeft een veel hogere druk nodig om te ontbranden, mede daardoor kun je een dieselauto niet aanduwen bij startproblemen.

Wellicht heeft het ook meegespeeld dat er wereldwijd erg weinig dieselmotorenbouwers waren, in een goed verdeelde markt is er weinig reden tot innovatie en productverandering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende diesel soorten.

Bij het tankstation en voor schepen en machines.1)
Mbt de laatste 2 zit hem het verschil in de kleur ivm
de lage accijns die daar op wordt geheven.

Indien u bv scheepsdiesel tankt zorgt de kleurstof ervoor
dat u bij controle er ,,gekleurd,, op staat en een flinke naheffing en boete krijgt van ten hoogste 1000 euro.

1) landbouwwerktuigen, generatoren, aggregaten, pompen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschil zit allen in de kleurstof. Een andere variant van brandtof is zware stookolie voor grote scheepsmotoren maar daar heb je niets aan voor je auto.
Er is ook "rooie" diesel. Mag je niet mee op de openbare weg rijden.
13 jaar geleden
Er is ook nog de rooie diesel .
Die mag je alleen in landbouwwerktuigen gebruiken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat diesel niet meer is dan een vervanging van plantaardige olie! De oliemaatschappijen hebben daar handig gebruik van gemaakt en wil dat we geloven dat mensen geen eten meer kunnen verbouwen als we alternatieve brandstoffen als plantaardige olie en bio-ethanol gaan verbouwen.

Ook de "benzine" motor liep op waterstof, gewonnen uit elektrolyse, uitgevonden door een italiaan Riva de Silvo (in 1760 of zo). De maatschappijen hadden voorheen benzine - een aanvankelijk afvalproduct - simpelweg terug gestopt in de grond.

Met andere woorden: diesel is gewoon een niet-natuurlijke olie. Ik ken iemand die mengt gebruikte frietolie om op te rijden. Erg milieu bewust zou je zeggen, maar als ze hem op een dag pakken dan is het een misdaad: belasting ontduiking!