Parkeren op een helling, welke versnelling gebruiken?

Op de site van de ANWB staat:
Parkeren
"Vertrouw bij steil parkeren niet alleen op de handrem. Zet de auto ook in de eerste versnelling of beter nog, in de achteruit. Een steen achter de wielen helpt ook. Draai met het stuur de voorwielen zodanig, dat als de auto toch zou gaan rollen, hij tegen een obstakel tot stilstand komt."

Nu is het zo dat mijn rijinstructeur ooit tegen mij heeft gezegd dat dit afhankelijk is van de stand van de auto.

Sta je op een helling met de neus van de auto naar boven zet je de versnelling in de 1. Sta je met de neus van de auto naar beneden zet je hem in de achteruit.

Wat is nu juist?

7 jaar geleden
in: Auto's
26.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eerste versnelling heb ik geleerd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij een helling de wielen sterk naar de stoeprand draaien . In de eerste versnelling zetten en dan motor uit en handrem ( voetrem ) aan . Bij een automaat in park (p) Bij auto's die snel uit z'n 1 schieten gebruik de achteruit vaak zit daar een extra vergrendeling op . Maar de een of park is de eerste keus .

Antwoorden (2)

In beide gevallen kun je het beste de eerste versnelling gebruiken.

Dat is de versnelling die per omwenteling van het wiel de meeste zuigerslagen van de motor vraagt: lees dat is de versnelling die de meeste weerstand van de motor heeft.

Het maakt de motor daarbij niet zoveel uit of hij vooruit of achteruit moet draaien.

De versnellingsbak moet de krachten van een stilstaande auto ook kunnen handelen. Die krachten zijn klein in vergelijking met de krachten welke betrokken zijn bij een bewegende auto.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Maakt niets uit, er zit bijna geen verschil in de eerste versnelling en de achteruit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En jij schakelt door van zijn achteruit naar zijn twee...?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee ik parkeer in 1 of in z'n acteruit.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt. De achteruit heeft doorgaans wel een grotere vertraging maar zal weinig uitmaken met z'n één.