Hoe werkt de reparatie van autoruiten?

Uit ervaring weet ik dat scheuren erg moeilijk of niet te repareren zijn. Waarom werkt dat wel bij autoruiten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij worden alleen sterretjes in de ruit gerepareerd en dan mogen ze al niet te groot zijn.
Bij scheuren vervangen ze de hele ruit.

Het beste antwoord

Een autoruit bestaat uit een paar lagen de middenlaag is een soort kunststof de 2 buitenlagen glas. de scheur/ ster zit dus niet door en door ( tenzij er echt iets ergs is gebeurd ). Als er een sterretje zit word deze schoongemaakt en als het waren opengetrokken zodat de hars er goed in kan komen als deze vol zit word er een lamp opgezet die de hars droogt. even polijsten en klaar. Je blijft er altijd wat van zijn hoe klein ook omdat het glas vaak gekleurd is en de hars niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een scheur in een autoruit is niet te herstellen. Hiervoor moet het volledige raam vervangen worden.. Een sterretje is natuurlijk ook niet te repareren... Maar je kan wel voorkomen dat een sterretje zich uitbreidt naar een scheur. Dit doen ze met een speciale hars (carglass noemt het HPX2), dit spuiten ze vervolgens in het sterretje wat weer stevigheid geeft zodat het sterretje niet verdere schade kan veroorzaken. Na het inspuiten met het hars zie je het sterretje dan ook bijna niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een sterretje met zeg 5 punten heeft 5 beginnende scheuren. Ik kan me niet voorstellen dat je die "dichtplakt".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook geheel afhankelijk van hoe groot de scheurtjes zijn. De hard word met een pomp de scheurtjes in gedrukt en geeft na het uitharden weer kracht aan het raam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://dereclameringsdienst.wordpress.com/2010/08/02/carhars-%E2%80%93-carglass-en-zijn-mysterieuze-hpx2%C2%AE-hars/ Zie in dit filmpje een voorbeeld.
Ze spuiten er een hars in wat eigenlijk gewoon een sterke lijm is. Dat voorkomt bij een sterretje dat het verder gaat. Scheuren zijn meestal inderdaad niet te repareren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheuren kunnen ze met speciale hars stoppen.
Maar dan moeten ze niet heel groot zijn dan wordt het een nieuwe ruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheuren kunnen puur technisch gezien wel worden hersteld maar dat kost meer dan een doorsnee autoruit. Wordt alleen gedaan bij sommige tourbussen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk anders even op http://www.autoruitvervangen.net/. Daar staat info over het vervangen van je autoruit tot polijsten.