vraagje over 45 km autootje

Hoi, mijn moeder is op vakantie en zij wilt dat ik 1 x per dag een rondje met haar 45km auto rij zodat de accu niet leeg gaat. Nu vind ik dat ding doodeng :) en ik vroeg me af of jullie weten of ik hem ook gewoon zou kunnen laten draaien zonder te rijden? Blijft de accu het dan ook doen? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
2.4K

Antwoorden (7)

Nee hij laadt alleen op als je rijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hoeft er niet perse mee te rijden.
de auto laad op wanneer je de motor laat draaien!!

er onstaat onder je motorkap een roterende beweging hieraan bevestigt is een band welke mee draait en daaruit energie opwekt waardoor je accu oplaat.

ben helaas geen auto technicus dus geen de benamingen voor deze onderdelen niet maar weet wel dat het zo werkt.

wanneer je gas geeft zal het auto onderdeel sneller roteren waardoor er dus meer energie opgewekt word en je dus sneller oplaat.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem aan dat je een AM rijbewijs hebt. Zo niet dan mag je er niet mee rijden.

Tevens: Een accu lader (druppel lader liefst) houdt de accu ook op peil.
Een accu is overigens niet leeg in een weekje stilstaan, dat duurt echt veel langer. Ook als ik drie weken niet gereden heb wegens vakantie start mijn wagen probleemloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ : dat was ook mijn eerste gedachte: mag je er wel in rijden, heb je een AM-rijbewijs?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de TS moet een B rijbewijs hebben,dan mag ze er wel mee rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n 45 ding hoef je geen rijbewijs voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde met mijn antwoord dat als je geen AM hebt,maar wel een B,je dan ook met een brommobiel mag rijden,dus eigenlijk hetzelfde als met een brommer,hier hoef je ook geen AM te hebben als je al een B hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nielsk
Tegenwoordig wel een rijbewijs voor nodig.Minimaal dus het AM rijbewijs (vanaf 16 jaar). Ben met mijn eerste antwoord eigenlijk uitgegaan van een vrij jonge vraagsteller vandaar die opmerking over AM (16-18 jarigen). Uiteraard voldoet B ook.
Het is helemaal niet nodig om er dagelijks mee te rijden. Als een auto 3 weken stilstaat is de accu nog gewoon vol (als hij goed is tenminste). Ik weet niet hoe lang je moeder met vakantie is, maar voor alle zekerheid kun je één keer per week even de motor starten en die dan een kwartiertje stationair laten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe groot het rondje is wat je moet rijden, het is in ieder geval een nutteloze bezigheid.

!. Telkens als je de motor start gebruik je een forse hoeveelheid energie waarvoor je al gauw een kwartiertje moet rijden om de accu weer op hetzelfde peil te krijgen.

2. Als je veel korte stukjes rijdt is de motor nog niet op temperatuur en zal dus extra slijten.

3. Als jij erg onzeker bent over jouw rijkunst dan is de kans op een ongelukje niet te verwaarlozen.

Kortom: 3 argumenten om het juist niet te doen!

De accu zal, als tenminste het contact uit staat, gewoon de hele vakantie vol genoeg blijven om na de vakantie te kunnen starten.

Toegevoegd na 6 uur:
...en nog een 4e (en 5e) nadeel: je belast het milieu en het kost overbodige brandstof
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er totaal niet mee wordt gereden zou ik de accu er uit halen, kan de auto ook niet gestolen worden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jou moeder langer dan 2 weken wegblijft dan is het beter voorde auto om even mee te rijden .
Niet zozeer voor de accu maar voor de auto zelf .
En dan nog alleen met vochtig weer omdat de kans groot is dat je roestvorming op de remmen krijgt .