Is het een probleem om in de zomer op je winterbanden te blijven rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Het beste antwoord

Nee, maar wie het prestatiepotentieel van zijn snelle auto voluit wil gebruiken kan zijn winterbanden beter niet in de zomer gebruiken.

Zachter loopvlakrubber met veel lamellen tordeert makkelijker bij stuurbewegingen. Daarom voelt een winterband in de zomer weker en minder direct aan. Om die reden wordt de bandenspanning van winterbanden in de zomer wel eens wat verhoogd. Dat raden wij af. Het geeft extra slijtage en het helpt niet. Daarnaast verslijt je de duurdere winterband onnodig in een periode dat je er geen voordeel van hebt.

In de zomer is de remweg van een winterband langer dan die van een zomerband. Het verschil is niet dramatisch. Het is veel kleiner dan het remwegverschil in het nadeel van de zomerband in de winter, maar het is er wel. Kortom, wie onder alle omstandigheden maximum performance eist, wisselt twee keer per jaar van banden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee hoor,
geeft alleen meer herrie dan nodig is.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wél een serieus probleem omdat winterbanden niet of slecht tegen hoge temperaturen kunnen en dus overmatig snel versleten zullen zijn.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij hogere temperaturen wordt de remweg van een auto met winterbanden met ongeveer 30 % langer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
winterbanden zijn gemaakt van zachter rubber, dus in de zomer zullen je banden door de warmte eerder slijten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals enkele al aangeven zullen je banden sneller slijten en is de kans groot dat je bij het ingaan van de volgende winter periode weer nieuw nodig hebt.

Daar waar namelijk een zomerband met 2mm profiel nog voldoet is een winterband bij 4mm restprofiel zijn werking kwijt en dus eigenlijk versleten.
Je kunt je dus voorstellen dat als je in de zomerdag door rijdt met winterbanden deze grens redelijk snel bereikt zal zijn.

Dus neem gewoon even de moeite om ze, wanneer de temperatuur weer gemiddelt boven de 7 graden is, te wisselen met de zomer banden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna perfect, maar toch een +:" een winterband bij 4mm restprofiel zijn werking kwijt".
Alleen de werking in de sneeuw/gladde ondergrond is de band dan kwijt/verminderd. Het profiel loopt gewoon nog 4 mm door, maar dit kan in de sneeuw dus net te weinig zijn. In de zomer behoud je gewoon de normale grip die nodig is. ;) Deze winterband mag je onder de 4mm wel gebruiken in NL, maar in het buitenland moet je dus minimaal 4mm gebruiken als in dat wordt gevraagd om winterbanden in de winter te gebruiken. Een voorbeeld van een land waar winterbanden nodig zijn is Duitsland.
Winterbanden schijnen een andere elasticiteit te hebben en verslijten eerder bij warme temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rubber van de winterbanden is te zacht om in de zomer mee te rijden, ze slijten meer en je auto verbruikt meer brandstof. Het kan wel, maar het is verstandiger om je banden te wisselen en te sparen tot ze weer nodig zijn in de volgende winter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ze slijten harder. Zonde van je geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve de hierboven genoemde nadelen zijn er nog twee nadelen:

- indien je een sportieve bestuurder bent zul je merken dat de wegligging van winterbanden in bochten een stuk slechter is dan zomerbanden in de zomer
- winterbanden zijn gevoeliger voor aquaplanning. Juist in de zomerperiode, als door flinke onweersbuien straten flink nat kunnen worden, merk je dit effect

Verder nog dit:
- de remweg met winterbanden schijnt bij temperaturen boven de nul graden ipv de 7 graden die zo vaak genoemd wordt al langer te zijn dan met zomerbanden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe niet. Doch doordat er in winterbanden meer natuurrubber verwerkt is, kunnen zij slechter tegen hoge temperaturen. De rubbersamenstelling verandert door de hoge temp. waardoor de banden 'harder' worden. Een slechte wegligging is dan het gevolg ( een verminderde 'adhesie') De slijtage wordt dan wel een stuk minder.