de kracht waarmee de motor de krukas laat ronddraaien.

http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter:
Een koppel is een tweetal krachten die in precies de tegengestelde richting werkzaam zijn en op een bepaalde afstand van elkaar ingrijpen. Een koppel heeft een bepaalde rotatiekracht, het voorwerp waarop het koppel werkzaam is, zal namelijk willen roteren. Makkelijker is daarom om te spreken van het draaimoment dat het koppel in kwestie levert (hetzelfde draaimoment als in de ‘momentsleutel’ waarmee de monteur een moer met een bepaalde kracht vastdraait). De fabrikant van de auto gebruikt namelijk ook de term draaimoment in zijn folders. Als een autofabrikant over draaimoment praat dan bedoelt hij de kracht waarmee de motor de krukas laat ronddraaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kracht die door de verbranding op de zuiger wordt uitgeoefend en via de drijfstang naar de krukas wordt afgevoerd, veroorzaakt op de krukas een koppel.

Het toerental waarbij de vulling van de cilinder maximaal is, is het toerental waarbij het grootste koppel van de motor wordt bereikt. Een maximale hoeveelheid lucht betekent een maximale hoeveelheid brandstof en dus maximale energie uit de verbranding.

De koppelkromme geeft het verloop van de vullingsgraad aan.

Als vuistregel kan men gebruiken (dit geldt voor bijna alle oudere wegvoertuigen, nieuwere voertuigen kunnen hier sterk van afwijken):

Vermogen: 9 kW (12 pk) per liter motorinhoud per 1000 toeren.
Koppel: 85 Nm per liter motorinhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koppel bij een draaiende beweging is de kracht maal de arm (Nm).
Een automotor met een groot koppel heeft veel trekkracht 'onderin'.
Kleinere motoren kunnen vaak nog wel een aardig vermogen leveren maar moeten daar veel toeren voor maken. Een motor met meer cilinderinhoud kan meestal bij minder toeren al lekker wegtrekken.
Dankzij de computergestuurde inspuiting hebben kleinere motoren tegenwoordig ook meer koppel, dus meer trekkracht in de lage toeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het koppel geeft aan welke KRACHT een motor bij een bepaald toerental heeft, Dat wordt uitgedrukt in de kracht (in newtons overeenkomstig met ongeveer 100gram-kracht op een meter afstand van de krukas.)
Deze ligt bij de meeste benzinemotoren ergens tussen de 80 en 200NM, in het laatste geval levert de motor een draaikracht van ruim 200 kg op 10 CM vanaf het draaipunt van de krukas gemeten , wat erg veel is.
Ook zegt het alles over het werkelijke motorvermogen bij dat specifieke toerental, een motor van bijvoorbeeld 90 PK (=66.2KW)
die bij 2000 toeren 140NM afgeeft levert dan 2000RPM/60s.minuut X 140NM X pi X ! meter =14.4 KW.
Deze ogenschijnlijk geringe energie levert een gemiddelde auto een houdsnelheid van ongeveer 120KM/H.
Dat komt meer op 8.1KW bij 90 KM/H.
Deze laatste snelheid wordt als de meest economische gezien, rijd je sneller, dan neemt je verbruik kwadratisch toe met de snelheid en rijd je langzamer dan stort je koppel in en moet je terugschakelen, wat ook oneconomischer is, bij een hoger toerental neemt ook de inwendige wrijving van de motor fors toe.
Het koppel is wel een heel interessant gegeven, Bij het hoogste koppel is het rendement van de motor meestal het hoogst, een gelijkmatig koppel zorgt echter voor economisch gebruik en een vlotte acceleratie.
De koppelcurve is daarom een sterk onderschatte info over je auto, het vertelt het rendement en vermogen per toerental en geeft een indicatie wanneer je moet schakelen, dat is als het optimum koppel doorgaans bereikt is.
Het koppel of liever de koppelcurve zegt dus meer over je auto dan het maximale vermogen.
Als je een auto koopt dien je jezelf er erg meet een auto met een vlakke koppelcurve te kopen.
Dat zij "soepele" motoren die "schakellui te berijden zijn.
Het is bij een flinke motorinhoud ofwel een koppel van > 120NM zinvol om vanaf 70KM/H al in de vijf te rijden, vanaf 1800--20000 toeren kan een auto dus goed 80 rijden en schaken daarom door naar een hogere versnelling.
Beneden de 1500 RPM hebben benzinemotoren (diesels
beneden 1200 toeren) vaak geen gunstig koppel meer en is terug schakelen een goede optie.
Ik heb het hier over viercilindermotoren, bij mee/ minder cilinders zijn de koppelcurves vaak anders en dan is ook een ander optimaal toerental eerder regel dan uitzondering.